
«Fortnite» blir nå mer som «Roblox»
Lar spillere selge digitalt innhold til hverandre.
(PressFire.no): Epic Games åpner nå slusene for brukerskapt innhold og gir «Fortnite»-spillere muligheten til å tjene penger i spillet.
Fra før kan spillerne lage egne øyer i spillet og invitere inn andre spillere, men de har ikke tidligere kunne selge digitalt innhold.
Fra og med desember vil de som lager slike øyer kunne selge gjenstander direkte.
Dette kan være alt fra forbruksvarer som power-ups til mer varige ting som våpen eller kosmetiske gjenstander, men disse vil kun kunne brukes på den spesifikke øya de ble kjøpt.
I tillegg vil skapere kunne betale for å få øyene sine vist frem i en ny «sponset rad» i spillets Discover-meny for å øke synligheten.
For å sette fart på den nye ordningen, frister Epic Games med at skaperne får beholde 100 prosent av verdien fra V-Bucks-salget ut 2026.
Etter plattformavgifter er trukket fra, vil dette i praksis tilsvare rundt 74 prosent av pengene spillerne faktisk bruker. Fra 2027 vil andelen imidlertid falle til 50 prosent.
Ifølge Epic er denne reduksjonen nødvendig for å dekke de løpende kostnadene med å drive «Fortnite»-økosystemet, som serverkostnader, moderering og forskning. Selskapet hevder at de har drevet deler av virksomheten med tap de siste årene.
Dette nye systemet kommer på toppen av den eksisterende ordningen, hvor 40 prosent av nettoinntektene fra «Fortnite» sin egen Item Shop går inn i en pott som fordeles til skaperne basert på hvor engasjerte spillerne er i de ulike øyene.
Spillet ser der med ut til å bli langt mer likt Roblox, et spill som er kritisert for å skape et massivt kjøpepress på unge spillere gjennom salg av brukerskapt innhold.