(PressFire.no): På torsdag oppdaterte Epic Games betalingsløsingen i «Fortnite» på mobiltelefoner for å unngå prosentandelen til Apple.
Som kjent tar både Apple og Google tretti prosent av alt salg i spillet, noe som utgjør en betydelig del av omsetningen når spillet er såkalt free-2-play.
Både Google og Apple svarte med å fjerne «Fortnite» fra sin digitale butikk for brudd på vilkårene.
Nærmest umiddelbart kom beskjeden om at Epic Games saksøker Apple og Google for retten til å implementere direktebetaling i spillet og unngå andelen.
I søksmålet anklager de Apple for å være en «en gigant som ønsker å kontrollere markedene, blokkere konkurranse og hindre innovasjon».
- I dag tok Epic Games det uheldige steget mot å bryte retningslinjene for App Store som ilegges alle utviklere likt, og som er designet for å holde butikken trygg for våre brukere, sier Apple i en uttalelse, og påpeker at Epic selv har godtatt vilkårene og brukt butikken i ti år.
- At de bruker disse forretningsinteressene sine i et push for å få spesielle vilkår endrer ikke det faktum at vilkårene gjør at alle utviklere står likt.
Om Google skriver de at dagens Google er bare en skygge av mottoet de etablerte i 1998 – «don’t be evil». De anklages videre for å være onde mot konkurrenter, innovatører og kunder.
Apple kommenterer at de vil jobbe for å løse konflikten med Epic Games, men påpeker videre også bare hvilke deler av vilkårene de har brutt for å bli fjernet.
Disputten rundt prosentandelen har tiltatt den siste tiden og blant annet Spotify har gått til sak mot Apple for samme grunn.
EU-kommisjonen har også nylig lansert flere etterforskninger mot Apple for eventuelle brudd på konkurranselover.
Det hører også med til historien at Microsoft sin spillstrømmingstjeneste blokkeres fra lansering på Apple-plattformer. Facebook sin spillsatsing har også måttet gåmange runder og endringer for å til slutt komme gjennom nåløyet.
På sine nettsider skriver Epic at spillere som ikke har lastet ned spillet før det hele ikke får spille i det hele tatt, og peker til at det er Apple som har stoppet dette. De oppfordrer spillerne til å kontakte Apple i sosiale medier for å gjøre misnøyen kjent.
De har også startet emneknaggen #FreeFortnite i sosiale medier, og lagt ut en video som direkte parodierer en TV-reklame Apple hadde på åttitallet – der sammenligner de Apples monopol med boka 1984.
Dermed er det duket for en svært offentlig oppvask mellom de tre selskapene.