Ny rapport: Gamere utgjør den største ungdomsgruppen i Norge

Ny rapport: Gamere utgjør den største ungdomsgruppen i Norge

(PressFire.no):  En omfattende undersøkelse av norsk ungdom tegner et bilde av en generasjon som er mer opptatt av gaming enn nesten noe annet.

I rapporten «UNG2026» fra analysebyrået Opinion, som ser på holdningene og vanene til nordmenn mellom 15 og 25 år, er den største og mest distinkte «ungdomstypen» de har identifisert nettopp «Gameren».

Hele 30 prosent av norsk ungdom faller inn i denne kategorien, som er den største av de fire gruppene rapporten deler ungdom i.

UNG2026 er en undersøkelse gjort av Opinion.

Det er en gruppe som er mannsdominert – hele 83 prosent av dem er gutter. Ser man på gutter isolert, er tallene enda mer slående: To av tre gutter, 65 prosent, oppgir gaming som en av sine hovedinteresser. Til sammenligning er det bare 21 prosent av jentene som sier det samme.

Det er imidlertid ikke bare interessen for spill alene som definerer denne gruppen. Rapporten understreker at det er kombinasjonen av gaming med en sterk interesse for ny teknologi, bil og motor, og anime som skiller dem fra resten av ungdomskullene.

Mediebruken til «Gameren»-segmentet viser også at de lever i et delvis separat digitalt økosystem. Deres mest brukte plattformer er YouTube (79 prosent), Snapchat (72 prosent) og Discord (55 prosent).

Spesielt den høye bruken av Discord, Reddit (36 prosent) og Twitch (21 prosent) viser en markant forskjell fra andre ungdommer. Dette er plattformer som er tett knyttet til spillkultur og andre subkulturer på nett.

Av all YouTube-bruk blant ungdommer er det gaming som er den største kategorien.

Unge gameres interesser.
(Faksimile: UNG2026 / Oponion)

Undersøkelsen går også dypere inn i hva denne gruppen er opptatt av utover skjermen. Når det kommer til hjertesaker, altså politiske og sosiale temaer de engasjerer seg i, er «Gameren» mer opptatt av personvern og datasikkerhet, lavere skatt, menns rettigheter og kamp mot økt innvandring enn andre unge. 

Politisk viser rapporten at denne gruppen i større grad stemmer Fremskrittspartiet enn andre.

Mens gjennomsnitts-ungdommen ville prioritert å være sosial, sove eller trene, svarer hele 42 prosent av «Gameren»-gruppen at de ville brukt den ekstra timen på å spille.

«UNG2026»-rapporten er massiv, og dekker langt mer enn bare gaming. Den maler et bilde av en generasjon som søker trygghet og balanse i en urolig tid, med store bekymringer knyttet til økonomi, mental helse og fremtid.

Undersøkelsen viser også at selv om syv av ti unge ønsker å bruke mindre tid på telefonen, fortsetter paradoksalt den totale skjermbruken bare å øke.