(PressFire.no): Det har gått litt over et år siden Google lanserte sin spillstrømmetjeneste Stadia, men ting har ikke akkurat vært en dans på roser siden den gangen.
De interne spillprosjektene til Google, samlet under paraplyen Stadia Games & Entertainment, skulle lage førstepartsspill med høye budsjetter, og ble annonsert med pomp og prakt – med tidligere Ubisoft-stjerne Jade Raymond bak spakene.
Nå kommer kalddusjen for de som håpte på at Stadia skulle bli et lengelevende produkt: Google legger nå ned hele Stadia Games & Entertainment-avdelingen og sier de skal omstrukturere Stadia til å bare handle om tredjepartsspill fremover.
De fleste ansatte vil flyttes over på andre prosjekter, og Jade Raymond slutter helt.
I en bloggpost skriver Stadia-sjef Phil Harrison at de fortsatt er «dedikert» til Stadia fremover, men at tjenesten nå vil skrus til for at tredjepartsutviklere lettere skal kunne lansere spill der.
- Å skape de beste spillene fra bunnen av tar mange år og store investeringer, og kostnadene går oppover eksponentielt, skriver Harrison.
- På grunn av vårt fokus på å bygge opp under den beviste teknologien i Stadia og for å gjøre mer ut av våre forretningsforbindelser, så har vi bestemt oss for å ikke investere mer i å ha eksklusivt innhold fra våre interne studioer.