(PressFire.no): Fra den spede VR-boom-barndommen i 2011-2012 var det ett spill som alltid var først i køen for VR-utviklingen: «Half-Life 2».
Valve brukte spillet for å teste diverse VR-teorier, og det var alltid mulig å hive seg med dersom du hadde maskinvaren.
Undertegnede har rundet spillet både med den første og andre Oculus Rift-prototypen, med varierende hell i «nå blir jeg spysjuk»-oppnåelse (de første Rift-ene var ikke så komfortable), men alltid med et glis rundt kjeften.
Spillet oppleves veldig annerledes når du faktisk står der selv, og det var litt trist da Valve annonserte at de hadde stoppet utviklingen helt.
Men nå har heldigvis VR-versjonen av «Half-Life 2» blitt plukket opp av en gruppe utviklere som ønsker å jobbe videre der Valve slapp taket.
«Half-Life 2 VR»-teamet har også oppdatert spillet til å være mer VR-vennlig. Våpen og hender er nå modellert riktig (enkelte våpen hadde ikke «baksider», for eksempel), og du kan slå rundt deg med brekkjernet som du selv vil.
Spillet har også fått nye effekter, bedre lyssetting, bedre HUD og andre kosmetiske oppgraderinger.
Manuell lading av våpen skal komme også, hvor du må bytte ut magasiner og klemme inn patroner selv – eventuelt bare skru på den vanlige «magiske» ladingen.
For de som blir VR-syke av spill hvor du må «skli» langs bakken, vil det komme en egen teleporterings-knapp som lar deg hoppe rundt.
Spillet har nå gått gjennom nåløyet hos Steam Greenlight, etter bare få dager, og teamet sier de skal gi ut spillet der «soon». Spillet vil støtte både Oculus Rift og HTC Vive.