(PressFire.no): Et prosjekt som «nesten» har tatt like lang tid som det sagnomsuste «Half-Life 3» er fanprosjektet «Black Mesa».
Dette er en superoppussing av det originale «Half-Life» fra 1998, utviklet med trampeklapp og gode ønsker fra Valve, med oppdatert grafikk, lyder og leveldesign – uten å gå helt av skaftet.
Det hele har vært under utvikling siden 2012, og en nesten ferdig versjon ble sluppet på Steam Early Access for halvannet år siden, men det har alltid vært en del som har manglet.
Den sagnomsuste «Xen»-delen av «Half-Life» har (med rette) fått mye tyn for å være en utrolig kjip avslutning på et ellers så fantastisk spill. Det har gruppa bak «Black Mesa» fått med seg, og de har ikke hatt lyst til å gi ut denne delen før de selv hadde kjørt den gjennom idékverna et par ganger.
Nå mener de selv at de har funnet opp en måte å gjenskape området på, men legge til nok innhold og utfordring til at det hele blir så meget bedre.
- Vi ville gi Xen den behandlingen den fortjente, skriver utviklerne i en oppdatering.
- Vi vil at det skal være det definitive klimakset til «Half-Life»-historien.
For å illustrere forandringene som er gjort har de lagt ved et par bilder som viser hvor mye større området blir i den nye oppdateringen – som er planlagt utgitt til sommeren neste år.
Det er raskt ti-tjue ganger større områder å boltre seg på i oppdateringen, noe som forhåpentligvis lover godt. Xen, slik planeten fremsto i originalen, var ikke særlig mye mer enn en haug plattformer å hoppe mellom, helt til du kom til den merkelige sistebossen du egentlig ikke hadde hørt noe om før akkurat da.
Så får vi se om fangruppa greier å gjøre en avslutning som er spillet verdig.