Svenske Avalanche Studios, best kjent for «Just Cause» og oppfølgeren som kom ut i fjor, ser definitivt på hackere og pirater som en stor mulighet til å styrke sine egne rekker. Sverige har gitt oss Pirate Bay og er også hovedsetet til DICE («Battlefield»), så folk i vårt naboland er definitivt kompetente. Men ikke alltid på riktig side av loven.
I sterk kontrast til den pågående striden mellom Sony og PlayStation 3-hackeren George «GeoHot» Hotz er ikke alle like opptatt av å straffe, forfølge eller bannlyse hackerne og piratene.
I et intervju med CVG forteller grunnleggeren av Avalance at selv om han prinsipielt syns hacking og piratsoftware er bekymringsfullt og problematisk, så er det talentfulle mennesker som driver med den slags. Folk som nå er omskolerte og blant annet jobbet med «Just Cause 2» og deres fremtidige prosjekter.
- Piratvirksomhet er alltid bekymringsfullt. Det har aldri vært hensiktsmessig. Vi lar våre utgivere slåss den kampen. Men 50 prosent av folkene som jobber for meg kommer fra en hackerbakgrunn – det er helt sant, sier Christofer Sundberg til CVG.
Sundberg ser problemet ved å strekke ut en arm til menneskene som kanskje har jobbet med å gjøre et av Avalanches spill tilgjengelig for ulovlig nedlasting. Men han insiterer på at det likevel er en god idé.
- Jeg syns absolutt at det er en rimelig tilnærming, å se for seg hvordan disse menneskene også kan tilpasse seg på den riktige siden av loven. Det er i hvert fall et alternativ, i det minste. Kanskje de mest ihuga piratene er for langt inne i tankegangen om anarki til at de vil jobbe med oss, disse gutta ser på oss som Satan selv. Men i Sverige har hacking vært utbredt. Som et spillstudio fant vi ut at det definitivt er masse talent blant disse.
Sundberg er ikke vanskelig å be når CVG spør om hans synspunkt på DRM-teknologien som blant annet Ubisoft er svorne tilhengere av. Dette innebærer, enkelt fortalt, at du er nødt til å være koblet opp mot internett om du vil nyte et lovlig kjøpt PC-spill.
- DRM stopper ikke piratene, systemet straffer bare dem som faktisk har betalt penger for spillet. Det er komplett ubrukelig. Å tvinge mennesker som har kjøpt et PC-spill til å være online hele tiden viser ikke særlig respekt.
Avalanche-sjefen introduserer også gjerne hva han tror er løsningen for å få bukt med problemet ved at mange velger å laste ned PC-spill ulovlig. «Just Cause»-spillene har gjort det bra på denne plattformen, og resepten er – ifølge Sundberg – å lage PC-spill for PC-spillere. Og i tillegg ha masse bonusinnhold liggende klar, samt ta oppdateringer på alvor.
- De som spiller på PC og konsollspillere er to vidt forskjellige typer konsumenter. Det er alltid urettferdig å ikke designe et spill for en målgruppe du ønsker å nå. For ofte blir PC-versjonene nedprioriterte hos enkelte utgivere; «Å, vi må lage visst lage en PC-versjon også».
Han sier at Avalanche i tillegg til å lage best mulig spill til PC, på PC-spillernes egne premisser, også er opptatt av å ha mange nedlastbare utvidelser og oppdateringer klar. For å redusere illegal kopiering og friste folk til å kjøpe et produkt lovlig.
- Jeg tror ikke piratnedlasting ville ha vært et så stort problem om det fantes flere gode PC-spill på markedet. Da kunne vi bare skrape hele konseptet med den idiotiske DRM-sperren, sier Sundberg til slutt i intervjuet med CVG.
Avalanche Studios ble opprettet i 2003, og har sitt hovedsete i Stockholm. Spillstudioet ble grunnlagt av Christofer Sundberg, Linus og Viktor Blomberg.