Har fått til full ray tracing på Super Nintendo

16. desember 2020 14:27

(PressFire.no): Spilldingsfikler og kodeguru Ben Carter er tydeligvis glad i utfordringer – men har også tydeligvis evnene til å gjennomføre de.

Han har nemlig gjort noe så sprøtt som å få ray tracing til å fungere på en gammel Super Nintendo. Sånn omtrent i hvert fall, og takket være en ekstra prosessor som hører med i «spillet» han har lagd.

Super Nintendo-spill har ofte ekstra kjøtt på maskinvarebeinet innebygd i spillkassettene, som «Star Fox» så flott demonstrerte med sin SuperFX-chip som lot spillet ha polygonal 3D-grafikk i 1993 på en konsoll som var bygd for 2D.

Han påpeker likevel at det er Super Nintendo-en som faktisk lager bildet, og at alt holder seg innenfor rammene til en ikke-modifisert konsoll.

Carter har tatt det hele noen steg videre og lagd sin egen kassett som inneholder en ekstra prosessor med tre 50 Mhz-kjerner som lar Super Nintendo-en spytte ut ekte ray traced grafikk i 20 FPS (og 200x160 piksler oppløsning)

Ray tracing er en måte å produsere et bilde på som simulerer svært nøyaktig hvordan lys brytes og spretter mellom objekter i spillet, og gir «perfekt» lyssetting og refleksjoner – men som også krever så sterk maskinvare om det skal brukes i et spill at det er først nå de siste årene at det er mulig.

Men som Carter demonstrerer er det mulig å lage en begrenset versjon med bare 50 Mhz, der SNES-demoen viser både refleksjoner og skygger som påvirkes dynamisk av solens posisjon.

Kule greier! Her er en video hvor han forklarer hele greia:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3