(PressFire.no): En sjanger som kanskje er blitt litt glemt i VR-praten er RTS-sjangeren – Real Time Strategy.
Vi har testet ut et par eksempler på strategispill med HTC Vive, der for eksempel «Quar: Battle for Gate 18» er et turbasert spill i samme gate som «Advance Wars».
«Out of Ammo» er også strategibasert, men fungerer mer som et tårnforsvarsspill enn noe annet.
Så hvorfor har det ikke kommet et skikkelig sanntids strategispill? Spørsmålet blir enda mer relevant når vi ser at en YouTube-bruker ved navn Ádám Horváth egenhendig har lagd et prosjekt som viser at det burde fungere godt.
Han har nemlig ført «Red Alert 2» over til Unreal Engine 4, og lagt til støtte for HTC Vive.
I videoen under ser du at det slett ikke er dumt, og han bruker den ene bevegelseskontrolleren som en slags tablet der du får opp lista over bygninger og tropper du kan produsere.
I tillegg kan han enkelt hoppe rundt på kartet med denne, bare ved å peke og trykke på en knapp der han ønsker å stå.
Den andre kontrolleren blir brukt som musepeker, og det hele ser grisefett ut. Det er derimot lite sannsynlig at prosjektet blir lagt ut, dog. EA eier rettighetene til spillet, og det hele er bare et «proof of concept», ifølge Horváth.