(PressFire.no): Både de to nye Xbox-ene og PlayStation 5 slår seg på brystene med lynrask SSD-lagring som standard – en ikke-mekanisk lagringsmåte som lar konsollene lese og skrive langt raskere enn før, og følgelig få ned lastetiden i spill.
Ikke akkurat en utrolig nyvinning, kanskje, for PC-spillere har lenge hatt denne luksusen. De fleste har derimot ikke hatt så kjappe disker, siden dette er bygd på NVME 4.0.
Men hvor kjapt går det?
Vi har nylig lagt ut vår test av Xbox Series S og Series X, som du kan lese her, og det er klart at det er forbedringer over hele fjøla, men la oss ta en litt mer vitenskapelig kikk på noen av spillene vi har prøvd.
For denne testen installerte jeg en rekke spill som kjører på alle Xbox-konsollene jeg har tilgang på – det vil si den første Xbox One-konsollen (altså den første utgaven med mekanisk harddisk, som er den de fleste eier), pluss de to nye.
Jeg målte deretter tiden det tok fra man starter spillet fra Xbox-menyene til man er inne på spillets tittelskjerm eller meny (og hoppet over logoer som kunne hoppes over).
Deretter målte jeg tiden det tar fra man starter lastingen av den siste lagringsfilen til man kan bevege seg i selve spillet.
På alle spillene spilte jeg minst fram til alle tutorials var unnagjort og man får lov til å lagre selv, for å være helt sikker på at det ble samme resultat hver gang.
Alle spillene var installert på internlagringen på maskinene. Om du bruker en ekstern harddisk vil du ikke oppnå like rask lasting, selv om det er rapportert at du likevel vil få mye raskere lasting enn på de gamle Xbox One-konsollene.
Først oppe, lasting fra du trykker på spillet i konsollmenyen til du er på tittelskjermen. Over det hele er det allerede mye tid å spare her, med rundt to til tre ganger mindre ventetid.
Disse tallene lyver derimot litt, for det er en skikkelig fartsdump i veien for de nye konsollene: Svært mange spill har gjemt vekk lastetid i de irriterende logo-snuttene når spillet starter, og mange av disse kan ikke hoppes over.
I «Gears 5» og «Forza Horizon 4» er det for eksempel ikke mulig å hoppe over disse, og jeg mistenker at lastingen er ferdig lenge før vi har fått sett ferdig hvem som har lagd spillet, mens det i «Dirt 5» er mulig å hoppe over en del av logoene, og følgelig har vi en større «gevinst».
Her håper jeg virkelig at utviklere lar oss hoppe over disse fremover dersom det er mulig, men det er fortsatt jevnt over raskere med de nye konsollene.
La oss så se på lastetid inn til spilling:
Spillene som er optimalisert for de nye konsollene drar ekstra nytte av maskinkraften, og vi ser at når det bare er ren loading, uten irriterende videosnutter, så er forskjellene mer dramatisk.
Spesielt i «Monster Hunter World» er det imponerende, hvor lastetiden kokes ned til bare rundt 6-7 sekunder der det tidligere tok nesten et helt minutt med venting!
Spillet laster mellom syv til ni ganger raskere enn på en vanlig Xbox One.
Vi ser også at det kun er i spillene som er spesielt lagd for eller optimalisert for de nye konsollene at vi ser en særlig forskjell på de to nye maskinene, Series S og Series X.
«Forza Horizon 4» er faktisk 60 prosent raskere på å gå fra spillmeny til spilling på den kraftigere boksen – men forskjellen er riktignok bare 6-7 sekunder. Uansett virker det som kjappere minne og CPU jobber til fordel for den større boksen i spillene som er blitt optimalisert for den.
I eldre spill er det ingen forskjell mellom de to.
Når det kommer til konsollenes «Quick Resume»-funksjon, som lar deg lagre hvor som helst i et spill og åpne det opp til nøyaktig samme plass senere, varierer tiden basert på hvor mye minne spillet bruker.
I enkle retrospill ser at det tar rundt åtte sekunder å hoppe tilbake der du var, mens «Call of Duty Warzone» brukte nesten 20 sekunder. Som regel klokket vi inn rundt 10-12 sekunder på de fleste spillene vi prøvde.
Følg med når vi tester PlayStation 5s lastetider snart!