(PressFire.no): I 2014 vant Hamar-studioet Moondrop NM i Gameplay med prototypen «Degrees of Separation» - fem år etter kan de nå se målstreken.
Etter å ha solet seg i glansen med en førsteplass gikk spillet rett i skuffen – de var nemlig travelt opptatt med å ferdigstille debutspillet «Amphora».
- Vi ville ikke bruke fire nye år
Andreas Fuglesang forteller til PressFire at de da bestemte seg for å holde spillet på et nivå som ikke var for stort, men…
- Vi ville egentlig ikke bruke nye fire år på å lage ferdig spillet som med «Amphora», men så sitter vi her i dag 4 år etter vi tenkte det.
Hvorfor har det tatt så lang tid?
- Litt vanskelig å sette fingeren på. Det er nok delvis fordi vi jobber veldig fritt i Moondrop og burde kanskje være litt mer strenge med når vi vil ha ting ferdig.
- Dette er jo en balanse som er vanskelig å treffe. Det var også en del innhold vi ville ha med i spillet. Det var faktisk litt overraskende hvor mange timer med spill vi hadde etter at vi satt sammen alle puzzles til sammenhengende brett.
Videre forklarer han at selve visjonen var tydelig helt siden de lagde prototypen til NM i Gameplay:
- Det var for oss mer arbeid med å finne ut hvordan en full realisering ville være, sier han og viser til et konseptbilde Monica Rong lagde.
Lett stjernedryss
Litt hjelp har de fått på veien – og det ikke fra hvem som helst - den anerkjente rollespillveteranen Chris Avallone har satt et aldri så lite pennestrøk på det norske spillet.
Avallone har bidratt til flere titalls kritikerroste rollespillklassikere - du har kanskje hørt om «Pillars of Eternity», «Planescape: Torment» og «Fallout 3: New Vegas»?
Fuglesang forteller at den respekterte spillskaperen ble hentet inn da de følge historien var litt «flat».
- Det var ganske liten tid igjen for å gjøre store forandringer, men vi bestemte oss for å satse på at Chris kunne bidra mye på historien og han har levert godt.
- Han tok det originale premisset og løftet det høyt, mener han.
Fuglesang skyter også inn at Kira Buckland fra «Nier Automata» har fortellerstemmen i spillet.
Spillskaperen på Hamar mener selv spillet har blitt mye større enn de opprinnelig forestilte seg, med flere gåter og mer historie.
- Samtidig kommer det ut på mange plattformer (PS4, Xbox One, Switch, PC), med enspiller og samarbeid. Det har kanskje blitt en mer fullverdig opplevelse som kan treffe mange spillere, så sånn sett er dette positivt.
«Degrees of Separation» slippes til PS4, Xbox One, Switch og pc 14. februar.