Ikke alle som var med å lage «Metroid Dread» fikk være med i rulleteksten

Mercury Steam forsvarer praksisen, sier utviklere må være med i minst 25 prosent av utviklingen.

15. oktober 2021 02:33

(PressFire.no): Å kreditere de som har vært med å lage et spill i rulleteksten er helt standard praksis i bransjen. Faktisk fylles ofte rulleteksten opp med absolutt alle som har vært innom prosjektene – inkludert hunder og babyer.

Men den spanske utvikleren Mercury Steam har nå fått tyn for å fjerne individer som var med på å lage «Metroid Dread» over lang tid – men som i følge studioet ikke var med nok.

På LinkedIn skriver flere tidligere ansatte at de er svært skuffet over å ikke bli nevnt som en bidragsyter, der 3D-artist Roberto Mejias sier han jobbet med spillet i åtte måneder og at mye av arbeidet hans er med i den lanserte versjonen av spillet.

Tania Hernandez skriver at hun jobbet med animasjoner i spillet, og at hun ser mange av disse hver gang hun spiller – likevel er hun ikke å finne i rulleteksten. Andre utviklere har fortrodd seg til den spanske spillsiden Vandal, som forteller om en utvikler som jobbet der i elleve måneder uten å bli nevnt.

Til Gamestop forsvarer Mercury Steam praksisen, og sier at de har satt en grense på minst 25 prosent av utviklingstiden, eller at noen har bidratt med store innspill på den kreative eller tekniske delen.

Spillutvikling kan strekke seg over svært mange år. Det er fire år siden «Metroid: Return of Samus» kom ut, og om «Dread»-utviklingen startet da, kan potensielt utviklere som jobbet på prosjektet i et helt år ende opp med å ikke bli med i rulleteksten.

– Spillutvikling er kompleks, vanskelig og utmattende arbeid. Alle trenger å bidra et minimum for å være med i rulleteksten i det endelige produktet.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3