Annonse

Jeg vil gjerne takke dataspill

Det ville vært langt tøffere uten.

Jeg vil gjerne takke dataspill

Det ville vært langt tøffere uten.
19:16
12:25
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
12:25
19:16
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.

KOMMENTAR (PressFire.no): I vanskelige tider er kultur uvurderlig åndelig medisin og intellektuell næring. Det siste året har behovet for å fylle livet med betydning vært enormt. Derfor har vi sett til levende bilder, musikk og litteratur for å fylle livet med mening, berikelse, lettelse og stimuli.

Det er vanskelig å kvantifisere hvor betydningsfullt kultur har vært for psykisk helse og håp i samfunnet, men for undertegnede har det vært helt essensielt.

Og det er med dette jeg vil rette en helt spesiell takk til dataspillene. I digitale univers har ikke spillene bare fylt hverdagen med innhold og tidsfordriv, men latt meg dele opplevelser sammen med andre i en tid hvor de nærmeste er på trygg avstand.

Sammen har vi slåss og seiret mot helt usannsynlige odds.

Vi har flydd fra øyene øst på Miramar til fjella i Minas del Sur og svømt i land med blåsirkelen i hælene for å slå det siste laget i motbakke og stå igjen med seier. Én mann måtte bøte med livet i nedstigingen fra fjellet, men vedkommende var ikke mindre euforisk av den grunn.

Fremdeles stort med kyllingmiddag.

I «Dota 2» snudde også 73 minutter med blodslit plutselig i vår favør. En helt ubegripelig deilig seier. Som i fotball vet man ikke i «Dota 2» om det er gøy eller bare kontrollert lidelse før kampen er over.

Jeg har også dratt ti tonn med last millimeter etter millimeter ut av gjørmehøl med femti meter høyt stup på ene siden og et nytt gjørmehøl på den andre.

Dataspill har også latt meg reise i et år hvor man knapt kunne forlate huset. Fjorårets Hellas-tur gikk til oldtidens Hellas med guder og halvguder.

På Lefargy har jeg latt soloppgangen skylle over meg og male et storslått landskap og sett natten transformere Orms D31 til et enestående vakkert fyrverkeri som tok pusten fra meg.

Orms D31 i«No Man's Sky».

Selv pils med skitsnakk og digital minigolf har reddet mer enn én kveld.

Spill er i en helt spesiell særstilling når det kommer til å omfavne oss og er det eneste kulturuttrykket som lar oss dele opplevelsene på denne måten.

Den kritikerroste forfatteren Raven Leilani sier også dette om spill:

- Spill er ikke bare en flykt fra den virkelige verden, men et sted for å fordøye det som skjedde i den virkelige verden.

- Det er slik det fungerte for meg. Jeg er ekstremt introvert og jeg drar naturlig mot mer ensomme aktiviteter. Jeg ønsker å bli oppslukt av en opplevelse.

Det er klokt om å forsvinne inn i dataspillene.

Så takk til dataspill og takk til alle som har delt opplevelser med meg i året da livet nesten stoppet opp.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
No items found.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Det ville vært langt tøffere uten.
Jeg vil gjerne takke dataspill
Jarle Hrafn Grindhaug

KOMMENTAR (PressFire.no): I vanskelige tider er kultur uvurderlig åndelig medisin og intellektuell næring. Det siste året har behovet for å fylle livet med betydning vært enormt. Derfor har vi sett til levende bilder, musikk og litteratur for å fylle livet med mening, berikelse, lettelse og stimuli.

Det er vanskelig å kvantifisere hvor betydningsfullt kultur har vært for psykisk helse og håp i samfunnet, men for undertegnede har det vært helt essensielt.

Og det er med dette jeg vil rette en helt spesiell takk til dataspillene. I digitale univers har ikke spillene bare fylt hverdagen med innhold og tidsfordriv, men latt meg dele opplevelser sammen med andre i en tid hvor de nærmeste er på trygg avstand.

Sammen har vi slåss og seiret mot helt usannsynlige odds.

Vi har flydd fra øyene øst på Miramar til fjella i Minas del Sur og svømt i land med blåsirkelen i hælene for å slå det siste laget i motbakke og stå igjen med seier. Én mann måtte bøte med livet i nedstigingen fra fjellet, men vedkommende var ikke mindre euforisk av den grunn.

Fremdeles stort med kyllingmiddag.

I «Dota 2» snudde også 73 minutter med blodslit plutselig i vår favør. En helt ubegripelig deilig seier. Som i fotball vet man ikke i «Dota 2» om det er gøy eller bare kontrollert lidelse før kampen er over.

Jeg har også dratt ti tonn med last millimeter etter millimeter ut av gjørmehøl med femti meter høyt stup på ene siden og et nytt gjørmehøl på den andre.

Dataspill har også latt meg reise i et år hvor man knapt kunne forlate huset. Fjorårets Hellas-tur gikk til oldtidens Hellas med guder og halvguder.

På Lefargy har jeg latt soloppgangen skylle over meg og male et storslått landskap og sett natten transformere Orms D31 til et enestående vakkert fyrverkeri som tok pusten fra meg.

Orms D31 i«No Man's Sky».

Selv pils med skitsnakk og digital minigolf har reddet mer enn én kveld.

Spill er i en helt spesiell særstilling når det kommer til å omfavne oss og er det eneste kulturuttrykket som lar oss dele opplevelsene på denne måten.

Den kritikerroste forfatteren Raven Leilani sier også dette om spill:

- Spill er ikke bare en flykt fra den virkelige verden, men et sted for å fordøye det som skjedde i den virkelige verden.

- Det er slik det fungerte for meg. Jeg er ekstremt introvert og jeg drar naturlig mot mer ensomme aktiviteter. Jeg ønsker å bli oppslukt av en opplevelse.

Det er klokt om å forsvinne inn i dataspillene.

Så takk til dataspill og takk til alle som har delt opplevelser med meg i året da livet nesten stoppet opp.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Jeg vil gjerne takke dataspill

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode