John Romero med ny bane til «Doom» - 23 år etter lansering

Kan spilles rett i nettleseren.

17. januar 2016 22:48
John Romero og kona Brenda. 
(Foto: Chris Hecker)

(PressFire.no): Det begynner sannelig å bli noen år siden gutta i Id Software satte seg ned og kodet det historiske «Doom» (og året etter, «Doom 2»).

Det er faktisk nesten tolv år siden «Doom 3» også, men det er altså hele 23 år siden originalen satte sitt spor på underholdningsindustrien.

Vi som vokste opp med «Doom»-spillene husker nok en bekymret rynke i fjeset på en forelder, eller de noe hysteriske avisartiklene om at spillet var utrolig realistisk (eller enda bedre, en drapssimulator).

Men mest av alt husker vi hvor fordømt gode de gamle spillene var, og fortsatt er.

Derfor er det nok noen som blir ekstra varm om hjertet når selveste John Romero, går tilbake til røttene og lager et nytt kart til «Doom».

Helt siden 1994 har det eksistert programvare som lar deg lage egne kart, og skal vi tro Wikia-sidene til spillet er det titusenvis å hente der ute.

Originalfighten med baronene.
Originalfighten med baronene.

Bytter ut en tidligere bane

Romero har fist rundt i editoren «Doom Builder 2» i fritiden sin de siste ukene, og har lagd en ny tolkning av bane åtte i første kapittel i originalspillet, Knee-Deep in the Dead.

Dette er også det kapittelet som var med i shareware-versjonen av «Doom», og den åttende banen er boss-banen Phobos Anomaly (med to stykk Baron of Hell-fiender som sluttbosser, før du senkes ned i selveste helvete).

Originalbanen var lagd av en annen person hos Id, Sandy Petersen, og tydeligvis har Romero følt at han kan lage en bedre utgave selv – han lagde alle de andre banene i kapittelet selv, med unntak av den fjerde. Aner vi en ny utgave av også denne?

Hans egen bane er i følge han selv for både singleplayer, coop og deatchmatch, og er merkbart forskjellig fra de andre banene i samme kapittel – mest i at det hele er langt vanskeligere og komplekst enn før.

Hele greia, som tok oss ca 30-40 minutter å gjøre ferdig første gang, avsluttes fortsatt i en konfrontasjon med helvetesbaronene, men av en litt mer episk skala.

Den nye sluttfighten, med
flere monstre å knerte.

Spill i nettleseren

Romero sier videre på Twitter at han skal skrive en sak på hvorfor og hvordan han lagde banen slik han gjorde.

Han anbefaler samtidig alle å spille som om det var originalspillet: Uten styring med mus og hoppeknapp.

Du kan laste ned banen og spille det på en Doom-portering med shareware-filene, eller eventuelt gønne på og kjøre hele greia rett i nettleseren (hvilket kjører rimelig shait på undertegnedes jobblaptop, så du må muligens ha litt krutt under pc-panseret).

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3