«Kingdom Hearts» er en rollespillserie basert på et samarbeid mellom Disney og Square Enix, kjent for «Final Fantasy»-serien. Nå kommer de med det sjette i serien, det andre utgitt på Nintendo DS.
Spillet kan trygt spilles uten innføring i serien, det kreves ikke at du har spilt de foregående spillene for å forstå handlingen – som denne gangen er noe for seg selv.
Mikke Mus forsøker å forstå en mystisk melding i en bok, men i prosessen med å digitalisere boka oppdager Mikke at den inneholder et datavirus.
Han velger å legge inn et antivirusprogram, i form av en gutt ved navn Sora. Det er Sora du ender opp med å styre i spillet, som i all hovedsak går ut på å jakte ned datavirus i form av monstre. Tenk Disneys «Tron» krysset med «The Matrix» og «Final Fantasy», og du nærmer deg.
Pene Disney-karakterer, skuffende omgivelser
Virusene gjør seg bemerket ved å fylle verdenene med røde datablokker, og ved å fjerne for eksempel den ene broen du trenger for å komme deg til en øy ute i havet.
For å gjenopprette de delene av verdenen som har blitt skadet av viruset, må Sora gå inn i datahull - også kjent som Data Sectors. Disse er brett hvor det kreves at du må finne datavirusene som gjemmer seg og beseire dem slik at du kan komme deg videre.
Underveis får du også utfordringer hvor du kan satse SP, Sector Points, som du belønnes med hver gang du fullfører et brett i sektoren. Disse poengene kan omsettes til diverse premier, som igjen brukes til å oppgradere Sora.
Til tross for den noe bisarre historien er det bra flyt i handlingen, med veldig pene historiesekvenser og dialogscener. Selve kampsystemet er actionorientert slik vi kjenner det fra tidligere «Kingdom Hearts»-spill, og den fargerike tegneserieaktige grafikken tar seg godt ut på skjermen.
Underveis i «Kingdom Hearts Re:coded» besøker du også verdenene til kjente Disney-figurer, som «Alice i Eventyrland» og Colosseumet på Olympus-fjellet, treningsarenaen til Hercules og Cloud fra «Final Fantasy VII». Disse områdene har sin egen visuelle stil som inneholder musikk og scener fra de forskjellige handlingene.
Databehandling på høyt nivå
I denne omgangen øker du ferdighetspoengene til Sora ved å samle sammen databrikker som brukes til å «oppgradere» et kretskort. Ved å koble sammen flere prosessorer på kretskortet, kan du doble effekten.
Her er det altså rom for eksperimentering.
Man får også tilgang på kampferdigheter hvor du belønnes for å angripe mye. Når du når et visst antall angrep så blir Sora sterkere - og hvis du angriper nok, så får du et overclock-angrep hvor man kan avslutte fienden med et kraftig angrep eller en rekke med raske slag ved å trykke rett knapp til rett tid.
Du kan også låse opp disse ferdighetene for Sora på dette kretskortet og justere vanskelighetsgraden på selve spillet. Litt lengre ut i spillet kan du også begynne å justere hvor ofte fiendene dropper skattekister på bekostning av mengden av liv Sora kan ha ved hjelp av såkalte cheat tuners.
Dette åpner opp for en type modifisering som gjør spillet veldig interessant og gjør det lettere å få tak i de supersjeldne skattene som man gjerne vil ha kloa i.
Underveis krydres det med andre typer spillsjangere – som når virusene forvrenger spillverdenen slik at du plutselig spiller et todimensjonalt plattformspill. Disse sekvensene gir et godt avbrekk fra de andre delene i spillet.
Noen områder i spillet virker veldig uinspirerte, til tross for at de er basert på Disney-verdener. «Kingdom Hearts Re:coded» er et godt spill som lett kan nytes av både nykommere til serien og de som er godt kjent med de andre spillene.
Spillet plages litt av et kamerasystem som gjør noen plattformdeler unødvendig vanskelige, men med brukbar grafikk og en god spillbarhet er det absolutt verdt en titt.
NB! «Kingdom Hearts Re:coded» ble lansert til Nintendo DS den 14. januar.