Annonse

KOMMENTAR: Det er flaut å ikke holde det man lover, Venstre

Kuttet i millionlovnaden til spill – ga samtidig norsk film 90 millioner mer.

KOMMENTAR: Det er flaut å ikke holde det man lover, Venstre

Kuttet i millionlovnaden til spill – ga samtidig norsk film 90 millioner mer.
11:41
15:09
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
15:09
11:41

​KOMMENTAR (PressFire.no): Det ble denne uka klart at norske dataspillutviklere får 8 millioner mer å søke på neste budsjettår.

Med denne boosten er nå det siste året i regjeringens treårige spillstrategi, i hvert fall når det kommer til økning i støtte, over.

Ser vi på pengene som omhandler Norsk Filminstitutt (som i nesten eksklusiv grad forvalter midlene til dataspill i Norge), er det en salig cocktail av filmfond, regionale filmfond, interne utgifter og andre støttemidler.

Man kan bli skjeløyd av mindre, men sånn grovt sett betyr de nye midlene at budsjettet for dataspill blir rundt omkring 53 millioner kroner totalt i 2022.

23 millioner mer enn i 2019, som jo er en god økning.

Men litt av jobben vår er jo å holde politikerne i nakkeskinnet, så la oss se på hva som har skjedd siden strategien ble lagt og hva som ble lovet. Eller «lovet», er kanskje mer riktig å si – ordlyden er alltid akkurat passe diffus.

Gruppebilde fra presentasjonen av dataspillstrategien. Gruppen står foran plakater med ulike spillselskaper.
Trine Skei Grande legger fram treårs-strategien Spillerom (Foto: KUD)

Det var daværende kulturminister Trine Skei Grande som la fram spillstrategien, og hun hadde et mål om dobling av støtten.

– I dag ligger det 30 millioner i spillpotten, men jeg vil jobbe for en dobling av denne i løpet av strategiperioden, sa Skei Grande, og startet med å øke med ti millioner i 2020.

Lovnaden:

  • 30 millioner kroner ekstra innen 2022

Dette var noe Kulturdepartementet spesifikt gjentok til PressFire etter at Skei Grande gikk av som kulturminister i 2020 og Abid Raja tok over.

Men kontrabeskjeden kom bare året etter: Kulturdepartementet kunne forklare at deres betryggelse kanskje var «litt misvisende» i en e-post til PressFire.

Resultatet var at økningen ble strupet både i fjor og i år, og det hele endte dermed slikt:

  • 2020: 10 millioner kroner ekstra
  • 2021: 5 millioner kroner ekstra
  • 2022: 8 millioner kroner ekstra

Totalt 23 millioner, rundt 25 prosent under målet.

Men vi skal jo selvfølgelig ta med at det har vært en global pandemi. Det er vanskelig å finne penger når alt er snudd på hodet.

Og det har jo vært en økning, tross alt. Hvorfor skal jeg være så surmaga når pilene går i riktig retning? Mer er jo mer.

Å finne penger i et statsbudsjett er vanskelig. Jeg skjønner det. Enda vanskeligere når det har vært så urolige og pressede koronatider.

Men likevel... det har sannelig ikke vært vanskelig å finne ekstra penger til norsk film?

Samtidig som spillstøtten fikk mindre enn forespeilet, har Kulturdepartementet lempet enorme summer inn i norsk film. På bare det siste året har NFI fått følgende ekstra bevilgninger å bruke:

Dette er altså friske penger som kom inn på toppen av økningen i statsbudsjettet.

Avtroppende kulturminister Abid Raja har gitt film mye ekstra. (Foto: KUD)

Av disse var det kun stimuleringspengene som også kunne brukes til spill. NFI oppgir at tre millioner kroner gikk til spill, pluss at noen regionale filmfond kan ha bevilget penger dit.

Men tallene er klare: Selv uten de mange titalls millionene i koronatiltak som også er tildelt filmbransjen, bladde Kulturdepartementet og Venstre opp mer enn 90 millioner kroner ekstra til film – ut over økningen som allerede ble gitt på statsbudsjettet.

Det var ikke noe problem å finne ekstra penger i en presset koronasituasjon der, gitt.

– Det er suksessen fra filmfestivalen i Cannes tidligere i sommer som er den direkte årsaken til at Abid Raja nå har funnet ekstramidler til norsk film, skriver VG om de 8,5 millionene ekstra som kom nylig.

Hva om den norske spillbransjen fikk pengegaver av staten for BAFTA-ene de har dratt inn? Eller andre bragder, for den saks skyld. I 2018 var ti ganger flere spill nominerte til internasjonale priser enn filmer. 40 til 50 ganger flere mennesker i utlandet spiller norskproduserte spill enn som ser norskproduserte filmer.

Spill er bokstavelig talt den største kultureksporten Norge har, over musikk, over bøker, over film.

Venstre skal ha mye kudos for arbeidet de har gjort for dataspill som kultur i Norge de siste årene, det skal de virkelig.

Men nestleder Sveinung Rotevatns utsagn om at «det er ikke på offentlige budsjett de store pengene er, og det skal det heller ikke være» til Gamer.no faller ganske flatt når vi ser summene som pumpes inn i norsk film fra samme hold.

Samtidig som spill får færre smuler enn partiet hans sa de skulle jobbe mot.

Det er fint for norsk film at de får mer, og jeg sier ikke engang at norske spill skulle fått like mye, men noen skarve millioner mer for å nå det allerede konservative målet er ikke mye forlangt. Det er fortsatt en vegring her som ikke henger på greip nå som NFI har fått et mandat hvor de har like mange politiske mål for spill som film.

Hvorfor greide ikke Venstre å prioritere litt mer til spill her? Det er flaut å ikke holde det man lover.

Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Kuttet i millionlovnaden til spill – ga samtidig norsk film 90 millioner mer.
KOMMENTAR: Det er flaut å ikke holde det man lover, Venstre
Erik Fossum

​KOMMENTAR (PressFire.no): Det ble denne uka klart at norske dataspillutviklere får 8 millioner mer å søke på neste budsjettår.

Med denne boosten er nå det siste året i regjeringens treårige spillstrategi, i hvert fall når det kommer til økning i støtte, over.

Ser vi på pengene som omhandler Norsk Filminstitutt (som i nesten eksklusiv grad forvalter midlene til dataspill i Norge), er det en salig cocktail av filmfond, regionale filmfond, interne utgifter og andre støttemidler.

Man kan bli skjeløyd av mindre, men sånn grovt sett betyr de nye midlene at budsjettet for dataspill blir rundt omkring 53 millioner kroner totalt i 2022.

23 millioner mer enn i 2019, som jo er en god økning.

Men litt av jobben vår er jo å holde politikerne i nakkeskinnet, så la oss se på hva som har skjedd siden strategien ble lagt og hva som ble lovet. Eller «lovet», er kanskje mer riktig å si – ordlyden er alltid akkurat passe diffus.

Gruppebilde fra presentasjonen av dataspillstrategien. Gruppen står foran plakater med ulike spillselskaper.
Trine Skei Grande legger fram treårs-strategien Spillerom (Foto: KUD)

Det var daværende kulturminister Trine Skei Grande som la fram spillstrategien, og hun hadde et mål om dobling av støtten.

– I dag ligger det 30 millioner i spillpotten, men jeg vil jobbe for en dobling av denne i løpet av strategiperioden, sa Skei Grande, og startet med å øke med ti millioner i 2020.

Lovnaden:

  • 30 millioner kroner ekstra innen 2022

Dette var noe Kulturdepartementet spesifikt gjentok til PressFire etter at Skei Grande gikk av som kulturminister i 2020 og Abid Raja tok over.

Men kontrabeskjeden kom bare året etter: Kulturdepartementet kunne forklare at deres betryggelse kanskje var «litt misvisende» i en e-post til PressFire.

Resultatet var at økningen ble strupet både i fjor og i år, og det hele endte dermed slikt:

  • 2020: 10 millioner kroner ekstra
  • 2021: 5 millioner kroner ekstra
  • 2022: 8 millioner kroner ekstra

Totalt 23 millioner, rundt 25 prosent under målet.

Men vi skal jo selvfølgelig ta med at det har vært en global pandemi. Det er vanskelig å finne penger når alt er snudd på hodet.

Og det har jo vært en økning, tross alt. Hvorfor skal jeg være så surmaga når pilene går i riktig retning? Mer er jo mer.

Å finne penger i et statsbudsjett er vanskelig. Jeg skjønner det. Enda vanskeligere når det har vært så urolige og pressede koronatider.

Men likevel... det har sannelig ikke vært vanskelig å finne ekstra penger til norsk film?

Samtidig som spillstøtten fikk mindre enn forespeilet, har Kulturdepartementet lempet enorme summer inn i norsk film. På bare det siste året har NFI fått følgende ekstra bevilgninger å bruke:

Dette er altså friske penger som kom inn på toppen av økningen i statsbudsjettet.

Avtroppende kulturminister Abid Raja har gitt film mye ekstra. (Foto: KUD)

Av disse var det kun stimuleringspengene som også kunne brukes til spill. NFI oppgir at tre millioner kroner gikk til spill, pluss at noen regionale filmfond kan ha bevilget penger dit.

Men tallene er klare: Selv uten de mange titalls millionene i koronatiltak som også er tildelt filmbransjen, bladde Kulturdepartementet og Venstre opp mer enn 90 millioner kroner ekstra til film – ut over økningen som allerede ble gitt på statsbudsjettet.

Det var ikke noe problem å finne ekstra penger i en presset koronasituasjon der, gitt.

– Det er suksessen fra filmfestivalen i Cannes tidligere i sommer som er den direkte årsaken til at Abid Raja nå har funnet ekstramidler til norsk film, skriver VG om de 8,5 millionene ekstra som kom nylig.

Hva om den norske spillbransjen fikk pengegaver av staten for BAFTA-ene de har dratt inn? Eller andre bragder, for den saks skyld. I 2018 var ti ganger flere spill nominerte til internasjonale priser enn filmer. 40 til 50 ganger flere mennesker i utlandet spiller norskproduserte spill enn som ser norskproduserte filmer.

Spill er bokstavelig talt den største kultureksporten Norge har, over musikk, over bøker, over film.

Venstre skal ha mye kudos for arbeidet de har gjort for dataspill som kultur i Norge de siste årene, det skal de virkelig.

Men nestleder Sveinung Rotevatns utsagn om at «det er ikke på offentlige budsjett de store pengene er, og det skal det heller ikke være» til Gamer.no faller ganske flatt når vi ser summene som pumpes inn i norsk film fra samme hold.

Samtidig som spill får færre smuler enn partiet hans sa de skulle jobbe mot.

Det er fint for norsk film at de får mer, og jeg sier ikke engang at norske spill skulle fått like mye, men noen skarve millioner mer for å nå det allerede konservative målet er ikke mye forlangt. Det er fortsatt en vegring her som ikke henger på greip nå som NFI har fått et mandat hvor de har like mange politiske mål for spill som film.

Hvorfor greide ikke Venstre å prioritere litt mer til spill her? Det er flaut å ikke holde det man lover.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

KOMMENTAR: Det er flaut å ikke holde det man lover, Venstre

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode