(PressFire.no): - Jeg pleide å «ta med meg» spillet i minnet og fortsette historien i naboskogen og hadde en imaginær venn selv, forteller Hallvard A. Ulsund.
Ulsund har nylig hatt premiere på den animerte kortfilmen «Pikselhjerte» - et prosjekt han har jobbet med i ti år.
Det har han og produksjonsselskapet Kindergarten gjort ved siden av å jobbe med blant annet reklamefilm og tegnefilmer til NRK Super.
Firkanta øyne
I kortfilmen følger vi søskenparet Fark/Eik og Iris i en, for mange, velkjent tilværelse foran tv med dataspill. Sammen har de kjempet seg til sistebossen i et spill de begge har et sterkt forhold til, men alt er kanskje ikke helt som man tror i denne fortellingen.
Filmen renner over av referanser til gamle spill, men brukes til å fortelle en historie med dybde.
Regissøren selv avslører at den er delvis inspirert av egne erfaringer.
- Den kommer blant annet fra egen barndom da man ble sendt ut for å leke dersom man hadde sitti for lenge foran den ti tommer store monitoren tilkobla Amiga 500.
- Jeg må vel innrømme at det er en del av meg selv spredt utover de karakterene der.
- Jeg starta med å identifisere meg med Iris, deretter Fark (som de fleste som kjenner meg også mener), men som småbarnsfar kan man kanskje etterhvert begynne å kjenne på far-rollens utfordringer også, sier Ulsund og avslører at han hele sitt liv har drømt å lage en helaftens tegnefilm og tv-spill.
Han forteller at det var Commodore som gjaldt i hans barndom og at spill som «Zool 2», Shadow of the Beast» og «Another World» fikk stor plass.
Alle tre skal være referert til i filmen.
Lite lukrativt
Produksjonen skal også ha vært alt annet enn enkel – han forklarer at de har verken hatt råd eller kapasitet til å jobbe på den fulltid.
- Siden kortfilmbransjen er så hjerteskjærende lite lukrativ hadde vi ikke råd til å jobbe aktivt med den over lengre tid, men heller bolkevis de gangene det var lite pågang fra andre jobber på kontoret (jobber altså i et medieproduksjonsselskap)
- Budsjettet ble sprengt til de grader med tanke på antall arbeidstimer - som ikke er uvanlig i bransjen, og i hvert fall ikke innen animasjon.
Se filmen selv: