Kortfilmen du må se

«Pikselhjerte» er et vakkert kjærlighetsbrev til retrospill.

27. oktober 2020 13:20

(PressFire.no): - Jeg pleide å «ta med meg» spillet i minnet og fortsette historien i naboskogen og hadde en imaginær venn selv, forteller Hallvard A. Ulsund.

Ulsund har nylig hatt premiere på den animerte kortfilmen «Pikselhjerte» - et prosjekt han har jobbet med i ti år.

Det har han og produksjonsselskapet Kindergarten gjort ved siden av å jobbe med blant annet reklamefilm og tegnefilmer til NRK Super.

Regissør og manusforfatter på «Pikselhjerte» Hallvard A. Ulsund.
Foto: Jørgen Wold Andersen.

Firkanta øyne

I kortfilmen følger vi søskenparet Fark/Eik og Iris i en, for mange, velkjent tilværelse foran tv med dataspill. Sammen har de kjempet seg til sistebossen i et spill de begge har et sterkt forhold til, men alt er kanskje ikke helt som man tror i denne fortellingen.

Filmen renner over av referanser til gamle spill, men brukes til å fortelle en historie med dybde.

Regissøren selv avslører at den er delvis inspirert av egne erfaringer.

- Den kommer blant annet fra egen barndom da man ble sendt ut for å leke dersom man hadde sitti for lenge foran den ti tommer store monitoren tilkobla Amiga 500.

- Jeg må vel innrømme at det er en del av meg selv spredt utover de karakterene der.

- Jeg starta med å identifisere meg med Iris, deretter Fark (som de fleste som kjenner meg også mener), men som småbarnsfar kan man kanskje etterhvert begynne å kjenne på far-rollens utfordringer også, sier Ulsund og avslører at han hele sitt liv har drømt å lage en helaftens tegnefilm og tv-spill.

Han forteller at det var Commodore som gjaldt i hans barndom og at spill som «Zool 2», Shadow of the Beast» og «Another World» fikk stor plass.

Alle tre skal være referert til i filmen.

Lite lukrativt

Produksjonen skal også ha vært alt annet enn enkel – han forklarer at de har verken hatt råd eller kapasitet til å jobbe på den fulltid.

- Siden kortfilmbransjen er så hjerteskjærende lite lukrativ hadde vi ikke råd til å jobbe aktivt med den over lengre tid, men heller bolkevis de gangene det var lite pågang fra andre jobber på kontoret (jobber altså i et medieproduksjonsselskap)

- Budsjettet ble sprengt til de grader med tanke på antall arbeidstimer - som ikke er uvanlig i bransjen, og i hvert fall ikke innen animasjon.

Se filmen selv:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3