- Kunstig intelligens er viktigst i neste generasjons konsoller

Grafikk ikke like viktig, mener Ubisoft-sjefen.

7. juli 2011 13:09

Når neste generasjons konsoller kommer på markedet er det ikke grafikken som skal sitte i forsetet, skal vi tro Ubisoft-sjefen Yves Jacquier.

I et intervju med Gamesindustry.biz forteller Jacquier at det største behovet nå ligger i å forbedre kunstig intelligens.

- Kunstig intelligens har alltid vært den virkelige kampen. Utfordringen er at om du kan forutse kunstig intelligens, har du feilet. Og det er et problem vi er nødt til å håndtere for å skape inntrykket av feilfri og sømløse verdener, sier Jacquier og fortsetter.

- I hovedsak forventer bransjen at grafikk ikke vil være en like viktig funksjon lengre… men selvfølgelig er grafikk bedre i forhold til markedsføring, fordi du kan vise ting. Du kan ikke vise kunstig intelligens.

Han mener at det er en utfordring å lage komplette produkter med dagens konsoller.

- Utfordringen vår med PlayStation 3 og Xbox 360 er det er ekstremt begrenset på hva vi kan gjøre. Det er en utfordring for ingeniørene våre å lage fin grafikk og bra kunstig intelligens og bra lyd med veldig lite minne og datakraft, sier han.

Jacquier forteller videre at han ikke tror neste generasjons konsoller vil ha denne type begrensinger. Han spør også om hva poenget er med noe mer realistisk om den kunstige intelligensen er dårlig?

Ryktene om nye konsoller fra Sony og Microsoft dukker stadig opp, men det er kun Nintendo som har annonsert sin neste konsoll. Den ble annonsert på årets E3 og får navnet Wii U.

Nintendo har ikke snakket mye om spesifikasjonene i den nye konsollen, men mener at den skal være på linje med Xbox 360 eller PlayStation 3 eller bedre. I hovedsak er det kontrollsystemet som er nytt med Wii U, som benytter seg av en skjerm på håndkontrolleren.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3