(PressFire.no): Adeline Software lanserte i 1994 et lite eventyrspill kalt «Little Big Adventure», et spill som fulgte helten Twinsen (som hadde skumle drømmer om at verden ville gå under) i et overkontrollert samfunn – og som etter hvert fikk en oppfølger og så forsvant inn i evigheten da Adeline gikk dukken.
Adelines utviklere stakk videre og formet No Cliché, et studio som skulle lage spill til Sega Dreamcast. Det gikk som det måtte gå, og teamet ble etter hvert oppløst da Dreamcast ble vingeklipt på starten av 2000-tallet.
Nå forklarer en av grunnleggerne, Didier Chanfray, historien bak det som skjedde – og at han greide å kjøpe tilbake rettighetene til spillserien fra utgiver Delphine Software.
I en bloggpost skriver han at de lenge har tenkt på hvordan de kunne fortsette med spillserien, som har fått en slags kultstatus gjennom årene, men at ingen utgivere har vært interessert.
– Det ble raskt klart at ingen utgivere var interessert i «LBA», skriver Chanfray, som også avslører at en portering av originalen til iOS og Android ikke gikk bra.
– Den triste sannheten e at spillfellesskapet rundt spillet, som er aktivt og lojalt, er for lite til å basere en spillutgivelse på. Den finansielle risikoen er for stor.
Samtidig har hele merkenavnet fått seg en trøkk av at «Little Big Planet»-serien, som i den siste varianten faktisk har undertittelen «A Big Adventure», er blitt så populær. Folk har blitt forvirret over mindre, og markedsføringen av et nytt «LBA» ville vært vanskeligere enn noen gang.
Men det er lys i enden av tunellen for fansen: Et nytt studio er nemlig blitt grunnlagt for å lage et nytt Twinsen-eventyr!
Dette skjedde i starten av 2021, da Chanfray ble kontaktet av en forretningsmann som ville starte et studio spesifikt for å la serien leve videre.
For å gjøre dette blir det endringer i de opprinnelige tankene rundt et nytt spill:
Det har gått så lang tid at den originale planen for «Little Big Adventure 3», som skulle avslutte hele serien, ikke lenger gir mye mening. Som Chanfray skriver, så ønsker de overhodet ikke å lage ett spill og så si seg fornøyd.
I stedet skal serien få en «reboot», altså startes om igjen. Det skal legge grunnsteinene for en rekke nye spill i serien, og lages av et kjerneteam på tolv personer.
– Vårt mål er at våre barn og barnebarn skal kunne spille nye spill i serien i årene som kommer.
Samtidig har kildekoden til både «LBA 1» og «LBA 2» blitt gjort tilgjengelig for alle, slik at man kan lage egne versjoner og bygge videre på disse. Allerede er fan-prosjekter som går inn for å gjenskape disse for mer moderne maskiner satt i gang.
Planene så langt er å lansere et nytt spill i 2024, som markerer 30-årsjubileet til originalspillet.
https://www.youtube.com/watch?v=_QECdKDMYIo