Magicka

Uhøytidelig og magisk flerspillermoro.

«Magicka» er utgitt av Paradox Entertainment, et selskap vi vanligvis assosierer med seriøse strategispill. Utgivelsen denne gangen har svært lite med strategi å gjøre, og dyrker i stedet spontanitet, improvisasjon og magi.

Rundt konseptet sitt spinner «Magicka» en morsom og upretensiøs fortelling, stappet til randen av parodi og humor.

Selve spilleropplevelsen kan best beskrives som kaotisk, du gjør deg selv derfor en tjeneste ved ikke å ta den alt for seriøst.

Det eneste du egentlig kan gjøre feil, er å spille alene. «Magicka» kan være brutalt vanskelig og frustrerende til tider, og krever derfor et par kompiser på sleng for å fullbyrde kaoset og stemningen.

Som tre-fire lærlinger av trolldommen – med ubegrenset tilgang til magi – skal jeg love deg at det går hett for seg etter hvert.


Earth, Wind and Fire

«Magicka» er et typisk spill du enten vil hate eller elske – alt ettersom hvem du spiller med og hvor seriøst dere tar det.

Det viktige er at dere ikke er redde for å ha det litt moro på hverandres bekostning – og de ofte urettferdige scenarioene dere blir stilt ovenfor.

Inspirasjonen kommer fra en rekke actionbaserte «rollespill», uten at «Magicka» i seg selv tilbyr noe annet enn spontan action og ville eventyr. Tenk først og fremst «Diablo» (1996), der du leder figuren din rundt på skjermen etter musepekeren.

En annen litt mer kontroversiell assosiasjon er til LucasArts-spillet «Loom» (1990), spillet hvor «Magicka» låner de kjortelkledde spillfigurene og konseptet bak hvordan du mestrer magiens kunster.

I likhet med den fantastiske pseudo-svenske talen som dominerer det fargerike universet, er magien også et språk. Det å formidle den er en enkel sak i seg selv; dybden kommer fra friheten du har til å eksperimentere.

Idéen er å dra naturlig energi fra forskjellige elementer i naturen, mikse dem sammen og håpe på at du vet hva du driver med. Magien du kaster er med andre ord resultatet av ingrediensene du legger til, noe som åpner for en del heftige oppskrifter.

Drar du energi fra ild eller jord, kan du angripe fienden med en dusj av flammer eller steinprosjektiler. Blander du dem sammen og kaster får du imidlertid en klassisk ildkule som eksploderer i et hav av flammer.

Logikken rundt systemet prøver ellers å følge den fra naturen.  Vann og kulde kan for eksempel brukes på omgivelsene til å slukke ild eller fryse innsjøer for å skape en passasje – eller mikses sammen for andre imponerende effekter.

Boogie Wonderland

Kombinasjonene er nærmest endeløse så snart du skjønner hvor langt du kan strekke oppskriftene før magien finner sin endelige form. Blander du inn noe av det overnevnte med «arcane»-elementet, får du strålevåpen som borer seg gjennom fienden og eser dem opp til de eksploderer.

På lik linje kan du også overføre ingrediensene til det fysiske våpenet ditt (alt fra sverd og lanser til maskingevær) og utføre et massivt angrep; eventuelt konsentrere energien rundt deg og skape en sjokkbølge eller et energiskjold mot de respektive elementene.

Ønsker du på en annen side å gjøre kort prosess kan du sette sammen ild, jord og damp og godte deg over det omfattende meteorregnet – stanse tiden, påkalle stormer eller blande alt i boka di til en herlig smørje av storslåtte effekter og dødeligheter.

Det som til syvende og siste oppfordrer deg til å eksperimentere med de forskjellige ingrediensene er det faktum at det ikke eksisterer noen form for ammunisjon. Du kan rett og slett kaste rundt deg uten konsekvenser – så lenge du bruker hodet og holder deg unna enkelte farlige kombinasjoner.

Strålevåpen blir som regel sterkere desto flere som bidrar, men overholder dere ikke forhåndsreglene kan det blir fryktelig sølete for alle parter. Et lite tips er ikke å «krysse strålene» og passe på at du er tørr hvis du vil eksperimentere med elektrisitet.

Som en av lasteskjermene poengterer, er død en naturlig del av spillet. Mye av grunnen til hvorfor eventyret fungerer dårlig på egen hånd er at det rett og slett er designet for flere, noe du fort merker etter den første tredjedelen av spillet er over.

Av erfaring kan det være vanskelig å finne egnede, tilfeldige spill på nett som ikke koker ned til annet enn blodbad. Spillet har hatt det utrolig vanskelig rent teknisk siden lanseringen – og selv om mye er oppdatert på den tekniske fronten, kan enkelte glipper føre til at du blir kastet ut av spillet uten forvarsel.

Det ligger også i kortene at du før eller senere vil finne overlegne kombinasjoner og våpen som rett og slett er mer effektive enn andre. Opplevelsen belager seg på at du ikke nødvendigvis bare er ute etter å komme deg i mål så fort som mulig, men heller bruke tid på å utforske og leke.

Budskapet i «Magicka» er uansett klart: Magien kommer aldri frem med mindre du tør å sjanse litt – og ha det moro.


PS: «Magicka» kan handles fra Steam, der spillet i skrivende stund er priset til 9,99 Euro (tilsvarer cirka 78 kroner). Du kan også laste ned og prøve en gratis demo. Du kan også kjøpet spillet fra en av disse nettbutikkene.

Oppsummering
Positivt
Masse magi, kaotisk og useriøs moro.
Negativt
Noen tekniske problemer, ubalansert vanskelighetsgrad.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3