(PressFire.no): Konkurransetilsynet i Storbritannia har startet en etterforskning av Microsoft, Sony og Nintendo for praksisen disse selskapene har rundt auto-fornyelse av deres abonnementstjenester.
I den forbindelse har Microsoft varslet at de inngår en avtale med tilsynet for å endre måten de håndterer disse på, og det er gode nyheter for forbrukere:
- Bedre informasjon før abonnementet tegnes. Man vil få bedre info om at abonnementer vil fornyes automatisk, når dette skjer og hvordan man kan få tilbake pengene dersom en fornyelse skjer ved en feil.
- Microsoft må kontakte alle eksisterende kunder som har årsabonnementer og tilby disse muligheten til å kansellere disse (og få igjen en som tilsvarende gjenværende tid).
- Inaktive kunder, altså personer som fortsetter å betale for tjenestene, men som ikke har benyttet seg av de på lang tid, må bekrefte at de vil fortsette – Microsoft må stanse betalingene dersom dette ikke blir gjort.
- Microsoft må gi bedre informasjon om prisøkninger i fremtiden, og forklare bedre hvordan kunder kan skru av abonnementet dersom de ikke godtar de høyere prisene.
Den kanskje største endringen her er at inaktive medlemmer vil barberes vekk etter en tid, og at man får muligheten til å angre dersom man plutselig ser at et års abonnement ble trukket fra kontoen.
Disse endringene vil være globale, altså vil de også påvirke norske kunder.
Man forventer lignende endringer også hos Sony og Nintendo.