(PressFire.no): - Dumme, dumme Xbox, åpner Nat Brown et blogginnlegg med.
Ingeniøren, som i sin tid var ansvarlig for å utvikle den originale Xbox-en for Microsoft, slakter Microsofts håndtering av plattformen de siste fem årene.
Han forteller at det har vært spennende å følge utviklingen hvor man mener konsollen har knust konkurrentene, men ...
- De siste årene, og spesielt det siste, har det enkelt og greit vært smertefullt å se på, skriver han i innlegget.
Brown mener Microsoft har lent seg for mye på momentet sitt, og at de verken har klart å innovere eller kapitalisere på Kinect-satsingen.
Han mener videre at grunnen til suksessen er like mye at Sony og Nintendo har feilet som at Microsofts strategi har fungert.
Ifølge Brown er ikke problemet at strategien er å invadere stuen som en trojansk hest, men at de har glemt spillutviklerne.
- Hjembyen deres brenner, soldatene og utviklerne deres er lei og deserterer. Forsyningslinjene er brutt, skriver han.
Han sikter til at Xbox 360 nå mangler et fungerende og voksende økosystem for mindre utviklere som vil selge digitalt til Xbox 360-kundene.
- Hvorfor kan jeg ikke skrive et spill for Xbox i morgen, for verktøy verdt 100 dollar på Windows-maskinen jeg allerede eier, og så teste den på Xbox-en eller hos en venn, spør han videre.
Brown drøfter deretterkontrakten man må inngå med Microsoft, hvor det koster 10 000 dollar i året å delta i programmet deres og Microsoft til slutt har vetorett for om spillet i det hele tatt utgis.
Det stopper ikke der – han slakter også operativsystemet på Xbox 360 og mener det både er treigt, forvirrende og at det to nivåer ned er «fullt av dritt».
Brown viser en rekke beskjeder han mener brukerne ikke skal måtte forholde seg til.
Derfor mener han at Apple nå har blitt en konkurrent, selv om man ikke kan anse Apple-TV som en spillkonsoll.
- Apple kan, hvis de vil, enkelt og greit drepe PlayStation, Wii U, Xbox ved å introdusere et åpent økosystem for Apple TV, slår han fast.
Til slutt etterlyser han noen med hjerne til å sikre den fremtidige strategien for Microsoft-konsollen.