Microsoft planlegger å åpne Xbox-butikk på iOS og Android

Tar opp kampen med Apple og Google.

20. oktober 2022 19:18

​(PressFire.no): Da Microsoft annonserte planene sine om å kjøpe Activision Blizzard satte det i gang et større konkurransetilsyns-opplegg.

En rekke land må godkjenne det mer enn 600 milliarder kroner store oppkjøpet – og papirarbeidet er godt i gang.

Det medfører blant annet at konkurrenter får lov til å komme med innspill og klager, noe Sony har gjort. De mener oppkjøpet vil være med på å skade konkurransen i markedet, og at Microsoft nærmer seg monopoldrift dersom de får godkjent kjøpet.

Spesielt spørsmålet rundt «Call of Duty» har vært sentralt, der Sony ikke virker å være overbevist om at Microsoft kommer til å fortsette å gi ut serien på PlayStation.

Flere runder med fram-og-tilbake mellom selskapene og myndighetene i flere land vil nok komme.


Inntog på mobiler

Men i papirene har vi også fått innblikk i planene til Microsoft framover, hvor det virker som om oppkjøpet i stor grad også handler om å posisjonere seg på mobile plattformer.

I Activision-porteføljen er nemlig også svenske King, som blant annet lager «Candy Crush» og «Call of Duty Mobile» – begge giganter på mobilmarkedet.

– Microsoft har ingen meningsfylt tilstedeværelse innen mobilspilling i dag, og kjøpet vil gi oss sårt tiltrengt kompetanse innenfor mobilspillutvikling og markedsføring, skriver Microsoft i dokumentene.

Planen til Microsoft, ifølge dokumentene, er å starte opp en konkurrerende mobilspillbutikk på iPhone og Android-telefoner.

– Kjøpet vil bedre vår mulighet til å skape en nestegenerasjons spillbutikk som kjøres på tvers av en rekke maskiner, inkludert mobil, skriver Microsoft videre.

– Ved å bygge videre på Activision Blizzards eksisterende nettsamfunn skal Xbox forsøke å skalere Xbox Store til mobiler, og trekke spillere mot en ny Xbox Mobile-plattform.

Microsoft innrømmer at det vil kreve en stor endring i forbrukervaner å få folk til å skifte fra Google Play Store og App Store på mobil.

– Microsoft håper at, ved å tilby kjent og populært innhold, så vil spillere være mottakelig til å prøve noe nytt.


Ny lov baner vei

Man kan kanskje tenke seg at det neppe er et problem på Android, som er helt åpen for tredjepartsbutikker, men at det blir vanskelig på Apples dingser.

Men en lovgivning som innføres i EU om ikke lenge, som vi har dekt i detalj i denne artikkelen, vil tvinge Apple til å gjøre iPhone langt mer åpen.

Digital Markets Act skal styrke forbrukervalg i en rekke digitale plattformer, og kommer til å klassifisere Apple som en «gatekeeper» og iOS som et «kjernetilbud» – hvilket vil bety at hele plattformen må åpnes for tredjepartsutviklere og -butikker.

De vil også måtte tillate såkalt «sideloading», altså programvare og spill som ikke kommer via den offisielle App Store-butikken.

Denne lovgivningen trer i kraft i mars 2023. Deretter følger fire måneder med fram og tilbake mellom utpekte selskaper og EU-kommisjonen, før disse må føye seg for de nye reglene innen seks måneder etter dette.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3