(PressFire.no): Sagen om rettsstriden mellom Epic Games og Apple fortsetter, etter at førstnevnte la til en egen betalingsløsning i «Fortnite» på iPhone for å unngå å betale prosenter av valutasalg til Apple – og følgelig ble kastet ut fra både iOS og Mac av Apple for brudd på retningslinjene der – før Google gjorde det samme.
Deretter saksøkte Epic både Apple og Google for monopoldrift.
Hovedsøksmålet er av en slik karakter at det neppe kommer en kjennelse på mange år, men i mellomtiden ønsker Epic en midlertidig hastekjennelse som stopper Apple fra å utestenge de fra utviklerverktøyene de trenger for å kunne fortsette å utvikle til Apple-plattformene iOS og macOS.
Les mer: Apple slår knallhardt tilbake mot Epic Games - trekker tilbake alle lisenser og utviklerkontoer
Om Apple gjør dette, vil det stanse all videre utvikling av spillmotoren Unreal Engine på deres plattformer, hvilket kan ha stor påvirkning for Epic og utviklere som bruker teknologien.
Microsoft stiller seg bak Epic
I en litt snedig vri har nå Microsoft stilt seg bak Epic Games, og ber i et dokument til retten om at Apple ikke får lov til å stanse videreutviklingen av Unreal Engine, som Microsoft benytter seg av.
<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="en" dir="ltr">Today we filed a statement in support of Epic's request to keep access to the Apple SDK for its Unreal Engine. Ensuring that Epic has access to the latest Apple technology is the right thing for gamer developers & gamers <a href="https://t.co/72bLdDkvUx">https://t.co/72bLdDkvUx</a></p>— Phil Spencer (@XboxP3) <a href="https://twitter.com/XboxP3/status/1297577235939856385?ref_src=twsrc%5Etfw">August 23, 2020</a></blockquote>
Microsoft har nylig blitt nektet å lansere sin spillstrømmetjeneste xCloud på Apples plattformer.
- Å nekte Epic tilgang til Apple sine utviklerverktøy vil hindre de fra å støtte Unreal Engine på iOS og macOS, og vil sette spillutviklere som utvikler med den i en ufordelaktig situasjon, skriver spillutviklingssjef hos Microsoft, Kevin Gammill.
Han skriver videre at Microsoft benytter seg av Unreal Engine til spill som blant annet «Forza Street» på mobiler, men at en utestengelse av motoren på iOS vil gjøre at Microsoft ikke lenger kan bruke denne.
- Om Unreal Engine ikke støtter spill til iOS eller macOS, vil Microsoft måtte velge mellom å enten forlate sine kunder og potensielle kunder eller velge en annen spillmotor når vi skal utvikle nye spill.
Videre skriver Gammill at bare usikkerheten rundt spillmotorens fremtid kan være nok til at de ikke tør å starte utviklingen av nye spill med den, og at Microsoft har investert «betydelige» midler og tid i å jobbe med motoren.
Det er viktig å påpeke at Microsoft ikke tar noen stilling til Epics hovedsøksmål her, hvor en avgjørelse som taler mot Apple i teorien også kan ramme Microsoft - som også tar 30 prosent av all omsetning i sine Xbox-butikker.
Har svart
Samtidig har Epic Games også formelt svart på Apple sine beskyldninger i retten, og kommet med flere argumenter for retten.
Epic skriver at Apple har vært for brede i tolkningen av sine egne regler, og at Epic består av flere undergrupper som alle har hver sin lisensavtale med Apple – og alle har betalt en separat, årlig avgift for å ha disse.
Det er «Fortnite»-teamet som potensielt har brutt reglene for App Store, skriver Epic, og dette teamet har en egen ID-kode i Apples utviklerprogram. De mener at det blir feil at Unreal Engine-teamet (også med egen ID) blir straffet, siden de er en separat gruppe.
Samtidig skriver de også at brudd på App Store-brukervilkårene ikke kan brukes som grunnlag til å utestenge fra utviklerlisensene, som har et eget sett med brukervilkår.
Apple på sin side sier at denne fordelingen av lisenser egentlig ikke betyr noe, og at Epic har benyttet seg av samme skattenummer og betalt alle lisensene hvert år med bare minutters mellomrom – med det samme bankkortet.
Siden utestengingen skjer 28. august, er en midlertidig hastekjennelse i saken er ventet om ikke lenge. Kjennelsen kan få svært store følger for mobilspillbransjen.