(PressFire.no): Dataspill får nå litt ekstra oppmerksomhet i en ny satsing fra Den kulturelle skolesekken – et samarbeid mellom Kulturdepartementet og Kunnskapsdepartementet.
Det kan Kulturtanken annonsere i forbindelse med en egen konferanse hvor spill i skolen blant annet er tema.
– Det handler om å ta samtidens kunst- og kulturuttrykk på alvor, og dataspill er definitivt en del av dette, sier June Breivik, avdelingsdirektør for kunst, kultur og skole i Kulturtanken.
Fra Bafta til skolesekkenNå skal det Bafta-vinnene spillet «Mitt barn lebensborn» være en del av et pilotprosjekt i noen skoler i Oslo.
Hun påpeker også at dataspill er et mye større kunstnerisk og kulturelt utrykk enn det mange tror.
- Vi ønsker å vise frem andre sider av spilluniverset, som ikke bare er e-sport og det man leser i mediene, sier hun, og legger til at mediet skal passe innenfor rammene i skolesekken.
I «Mitt barn lebensborn» får du foreldreansvaret for et tyskerbarn i etterkrigstiden og må ta vanskelige valg i oppveksten.
Elin Festøy fra Teknopilot var kreativ leder og produsent på spillet, som ble utviklet sammen Sarepta Studio sier kunngjøringen at dette har vært et mål lenge.
– Motivasjonen vår var jo at unge norske mennesker skulle bli bedre kjent med denne litt usynlige delen av norsk historie, og med interaktiv historiefortelling kan vi gjøre dette til relevante historier du selv kan oppleve.
Festøy kan også avsløre at over halvparten av salget har vært i Kina.
Spill som del av samfunnsdebatten
Nå håper Kulturtanken og spillskaperne bak spillet at dette bidrar til at spill skal blir en enda mer naturlig del av samfunnsdebatten.
En rekke lærere har banet ny vei for å få dataspill inn i skolen allerede – hvor spesielt Nordahl Grieg Skole i Bergen har fått oppmerksomhet og har egne såkalte «spillpedagoger».