Mortal Kombat

Definitivt ikke noe for pyser!

«Mortal Kombat» har hatt en del dårlige år, der vi har fått servert flere middelmådige utgivelser i serien. Problemet har hovedsakelig vært overgangen fra et 2D-slåssespill til et tredimensjonalt et, og som oftest har både spillbarheten og utseendet lidd en god del.

Men med rebooten «Mortal Kombat», det niende i serien, har NetherRealm Studios definitivt tatt et steg i riktig retning. De har gått tilbake til seriens blodige røtter og har fokusert på å gjøre spillet mer tilgjengelig, samtidig som man har beholdt slåsspillmekanikken fra tidligere «Mortal Kombat»-spill.

«Mortal Kombat» har en gjennomført historiemodus som skiller seg ut fra andre slåsspill ved å fokusere på å fortelle historien gjennom flere av personene i serien istedenfor at du serveres én historie per figur.

Modusen tar en del timer å fullføre, men historien er underholdende og er faktisk verdt å spille seg gjennom.

Tilbake til start 

Historien starter med at tordenguden Raiden er i ferd med å bli drept av den onde keiseren Shao Kahn i den siste striden mellom jordens krigere og fiendene fra Otherworld. Før han dør sender Raiden en advarsel til sitt tidligere jeg, for å unngå at det samme skjer igjen.

Historien tar utgangspunkt i de første tre «Mortal Kombat»-spillene og hvordan Raiden må endre på visse hendelser slik at han unngår at jorden går under i framtiden. 

Utviklerne har gjort noe smart ved å reboote hele storyen, gå tilbake til begynnelsen av «Mortal Kombat»-historien – og dermed introdusere også nye spillere til serien. Det er mange interessante vendepunkt i historien. Det føles som man ser på en langfilm fylt med slåsskamper.

Det mest imponerende er at man ikke ser en eneste lasteskjerm mens man spiller i denne historiemodusen. Alle kampene lastes opp i bakgrunnen av historiesekvensene, men det betyr også at du ikke kan hoppe over disse og dermed er nødt til å se på historien i sin helhet.


Dødelige slåsskamper

«Mortal Kombat» har bevart sitt originale 2D-slåssystem med fire knapper som tilsvarer enten en arm eller et ben samt en knapp for å blokkere angrep. I tillegg har du knapper for å kunne bytte inn en partner i to mot to-kamper.

Det nyeste tillegget i spillmekanikken er X-ray-komboer hvor du kan koble opp et kombinasjonsangrep til angrepene dine ved å trykke to knapper samtidig. Da skifter kameravinkelen slik at man får se et røntgenbilde av motstanderen din, hvor armer brekkes og organer bli knust i tilfredsstillende sakte film.

Spillet er nok ikke like dypt som «Street Fighter IV» eller like hektisk som «BlazBlue», men det er fortsatt rom for å kunne eksperimentere med luftkombinasjoner og koble inn de nevnte brutale X-ray-kombinasjonene.

Figurmodellene ser veldig imponerende ut – man kan se at desto mer skade man tar, jo mer blod og åpne sår får figuren din. I slutten av hver kamp får man da også valget om å enten henrette motstanderen med to «personlige» henrettelsessekvenser, eller så kan man være snill og forvandle motstanderen din til en liten baby som da får lov til å leve videre.

Mengder av ekstramateriale

I tillegg inneholder «Mortal Kombat» flere moduser hvor du må fullføre utfordringer for å samle mynter du kan bruke for å låse opp et gigantisk antall med ekstramateriale. Dette kan være alt fra nye klær eller koder som tvinger figurene til å slåss uten armer.

Spillet har også en veldig utfordrende modus i form av The Challenge Tower, et tårn fylt opp med 300 forskjellige utfordringer som du må gjennomføre i kamp. Noen av kravene er blant annet at du bare kan vinne ved å kaste motstanderen til han dør, eller at du må kaste kniver på zombier før de får kloa i deg.

Utfordringene her varierer fra det latterlige til de vanskeligste du har møtt i et slåsspill.

I tillegg er det spedd med minispill fra tidligere serier som Test Your Might og Test Your Sight. I den første utfordringen må du bygge opp en kraftmåler for å brekke mursteiner og i den sistnevnte får du servert tre avkappede hoder som inneholder et øye og du må gjette hvilket hode som inneholder øyet.

Et imponerende antall onlinemoduser

Til å være et slåsspill forventer man kanskje ikke noe mer enn muligheten til å spille enten rangerte eller urangerte kamper. Men i «Mortal Kombat» får du både dette og et lobbysystem som du kan fylle med opptil hundre spillere, og velge hvem du vil slåss mot ut i fra hvor god linje de har.

Du kan også ta med deg en venn og spille i to mot to-kamper mot andre i tag-matcher. 

Men det mest imponerende med onlinebiten er muligheten til å spille i et King of The Hill-rom med syv andre spillere, hvor du får se avataren din stå i en kinosal og se på kamper i et køsystem hvor vinneren står. I tillegg kan du rangere kampene man ser på og gi de respektpoeng fra null til ti. Dette er en fin måte å holde de andre deltakerne interessert når man er nødt til å se kampene bli spilt ut.

«Mortal Kombat» er ikke det dypeste spillet ute på markedet, men det er meget underholdende på sin egen måte. Til tider kan spillmekanikken føles veldig stivt, men det er mer en tilvenningssak enn det er et problem i mine øyne.

NetherRealm Studios har virkelig fylt spillet til randen med ting å gjøre og de imponerer med onlinemodusene. Dessverre sliter spillet med en svakere nettkode som gjør at man kan oppleve å falle ut av kamper – eller at det «lagger» såpass mye at man ikke får til kombinasjonene.

Dette er det mest voldelige slåsspillet ute på markedet, med signaturmeknikken Fatalities – henrettelsessekvenser hvor vinneren kan bestemme hvordan motstanderen din skal elimineres. I en av disse sekvensene deles hodet til motstanderen i to og figuren min stikker et trofé ned halsen hans, mens blodspruten skvetter til værs. Dette er definitivt ikke et spill for pyser!

NB! «Mortal Kombat» er lansert til PlayStation 3 og Xbox 360. (Vi har testet sistnevnte versjon).

Oppsummering
Positivt
Utrolig godt gjennomført spill på alle punkter. Overraskende god historiemodus. Masse innhold å låse opp underveis.
Negativt
Gameplayet kan føles litt stivt til tider. Ikke like dypt som andre fightingspill på markedet.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3