MySims Agents

Bli en mesterdetektiv på Sims-måten.

Det er ingen hemmelighet at EA har hatt problemer med å finne et helt solid ståsted for MySims-serien allerede fra tidspunktet da det første MySims-spillet dukket opp i 2007.

Som en Mii-aktig variant av det allerede enormt suksessfulle Sims-merket, har serien hatt mye å leve opp til.

Det kanskje mest forvirrende med MySims er at det har ordet Sims i seg, men disse spillene ser like mye ut som en Sims-spinoff som en Halo-spinoff (ok, det er en ørliten overdrivelse).

Men, man ser ingen sammenheng til opphavet overhodet.

EA har i grunn virket ganske så forvirret over hvilken vei de egentlig skal gå med dette konseptet. Men nå, med utgivelsen av «MySims Agents», har skaperne kastet alt på båten og startet med blanke ark, og det med stor suksess.

BLI EN TOPPSPION

Med krystallklare og fargerike omgivelser man ser i spill som «Harvest Moon» og «Animal Crossing», og med figurene som er, vel, litt firkantede, skal det la seg godt gjøre ikke å bli sjarmert av «MySims Agents».

I begynnelsen starter du med en heller undervurdert jobbtittel, nemmelig nabolagets egen detektiv. Og hvem har vel sagt at det ikke trengs en slik? Du er kanskje ikke noen Sherlock Holmes eller Batman, som tross alt er «The World's Greatest Detectives».

Men fortvil ikke. Du blir fort nok oppdaget av en hemmelig agent, og etter å ha løst noen mysterier oppgraderes du til samme yrkestittel.

Han gir deg til og med et eget hovedkvarter i byen som fungerer som hovedbase. Din oppgave blir å avsløre de ondsinnede hensiktene til Morcubus, lederen av et korrupt firma kalt Morcu Corp.

Når ledetråder i saken mot Morcubus dukker opp, blir spilleren sendt til ulike steder for å undersøke spor. Det innebærer å snakke med folk for å høre om de vet om noe lurt du kan få bruk for. Når du finner en historie som er troverdig, gjelder det å undersøke hele området, gjerne i jakt på en forsvunnet gjenstand.

Etter hvert som historien utvikler seg, får du diverse spionasjeutstyr som kan brukes til å finne fotavtrykk, hacke datamaskiner, åpne låste dører og den slags. Dette gjøres i form av veldig simple, men stilige minispill.

Å hacke datamaskiner gjøres for eksempel med å guide en lysende kule gjennom en labyrint. DNA samles med et slags prikk-til-prikk-spill, mens det å åpne dører lar seg løse med puslespill. Skulle en maskin eller en gjenstand være skadet, må delene settes riktig på plass slik at det skal fungere.

OVERRASKENDE ROBUST

Det er ganske lett å se at mye planlegging er lagt til rette for at «MySims Agents» skal være et spill med mer dybde og innhold enn tidligere.

Alle brett er faktisk ganske store og detaljerte, og byr dermed på en frihet til å utforske hvert et hjørne. 

Ikke én dag for tidlig har EA også introdusert noe som burde vært en selvfølge i alle spill: Du kan nemlig bruke gjenstandene du finner på en fornuftig måte.

Smart, eller hva?

Men tro det eller ei - dette har faktisk ikke vært en selvfølge i serien til nå, med det resultat at du opptrer halvhjertet i forhold til å samle nye ting i spillet.

Denne «nyvinningen» gir deg også muligheten til å rekruttere agenter og sende dem ut på individuelle oppgaver. Alle agentene har unike egenskaper, og dermed må alle gjenstandene du finner brukes på en lur måte.

I stedet for å bare pynte opp som man har gjort tidligere, vil dette nå påvirke agentenes nivåer. Dette er kanskje ikke noe å rope hurra for, men det gir spillet en interessant dybde likevel.

Selv om kameraet opererer med låste vinkler, noe som historisk sett har vært en pest og en plage som burde forsvunnet for lenge siden, så er det ikke noe å utsette på nettopp dette i denne sammenhengen. Kameraet skifter vinkler så dynamisk og raskt at du faktisk ikke går glipp av viktige detaljer. Dessuten fungerer kontrollene smertefritt og uproblematisk.

Desverre så er det nå en gang slik at spillet ikke er perfekt. Historien kan bli litt langtekkelig i perioder og påvirker dermed spillflyten negativt. Det er også mye repetisjon, reising frem og tilbake, og dialog som fort kan bli slitsomt.

Mange vil nok ikke like «MySims Agents», og dette er fullstendig forståelig. Noen vil avvise det av den enkle grunn at ordet Sims er en del av navnet. Andre fordi målgruppen er på nøyaktig motsatt side rent aldersmessig i forhold til gamere generelt. 

Og ikke minst; spillet ser jo så fryktelig, kvalmende søtt ut. Og spillet ER veldig søtt. Ikke på en «vekk-meg-når-dette-er-over»-måte, men heller munter og innbydende søtt.

Det er nemlig ikke til å komme bort i fra at EA har gitt ut et spill som er akkurat så enkelt som det er ment for å være. Å løse krimsaker bit for bit er moro og engasjerende. Spillet har en appellerende personlighet og en humor som er gjennomført god. Denne verdenen er så mye større og innholdsrik enn førsteinntrykket gir inntrykk av, og er så langt det mest originale i serien.

NB! Vi har spilt Wii-versjonen av MySims Agents. Du finner også en versjon til Nintendo DS.

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3