(PressFire.no): 1. mars trår EUs nye DMA-lov – Digital Markets Act – inn.
Denne loven er lagd for å stanse potensielle monopoler og sette klare regler for online-plattformer som når ut til svært mange mennesker, slik at disse ikke kan bruke størrelsen sin til å tvinge ut andre eller påvirke markedet i egen favør.
Vi snakket med EU-rapportør Andreas Schwab om dette for et par år siden, og skreiv en fyldig sak om hva dette betyr for forbrukere i EU.
Kortversjonen er at selskaper som driver plattformer av en viss størrelse må åpne mer opp for at andre kan koble seg på – for eksempel har Facebook Messenger blitt så stort at det må bli mulig for andre tilbydere å koble seg på og sende meldinger på plattformen uten at Facebook er involvert.
Den nye loven betyr også at Apple ikke lenger kan låse iOS til å bare kunne bruke apper fra sin egen App Store – og at de ikke kan stanse selskaper som ønsker å bruke egne betalingsløsninger.
At Apple nå låser opp døra betyr at det vil være mulig å installere andre nettbutikker, strømmetjenester og nettlesere som er langt mer åpen enn dagens. Allerede har Epic Games varslet at de skal lansere Epic Games Store på plattformen, og Microsoft har sagt at de planlegger en egen butikk.
Men om du nå trodde at det er fritt frem for andre butikker og apper på iOS, slik det er på Android, så tar du feil.
For Apple har bestemt seg for å benytte sjansen til å endre på vilkårene for hele iOS-plattformen, noe som kan ramme de som utvikler spill og apper hardt – og potensielt forbrukerne av disse.
Endringene betyr riktignok en lavere andel som går til Apple fra salg gjort på App Store: Ned fra 30 til 17 prosent i de fleste tilfeller, og helt ned til ti prosent om en utvikler tjener mindre enn én million dollar i løpet av et kalenderår.
Men en helt ny avgift blir lagt til, som gjelder både for App Store og eventuelle andre butikker som popper opp på iOS framover.
For der det tidligere var helt gratis å gi ut apper, vil utviklere nå måtte betale dersom en app lastes ned mer enn én million ganger fra App Store.
Hver eneste installasjon som overskrider denne grensa vil koste 0,5 euro (drøye 5,6 kroner). Det spiller ingen rolle om dette kommer fra apper installert via Apples App Store eller fra tredjepartsbutikker – alle må nå betale denne ekstra kostnaden.
Denne kostnaden slår også inn dersom noen sletter appen og installerer den på nytt igjen et år senere.
En ny avgiftskalkulator på Apples nettsider viser at en gratis-app som blir lastet ned 1,1 millioner ganger på et år nå må betale 566 000 kroner i avgift til Apple – selv om utviklerne ikke har sett et rødt øre av omsetning.
Det betyr også at free-to-play-spill må tjene mer enn 5,6 kroner per bruker for å kunne gå i pluss.
Utviklere som ikke godtar disse nye vilkårene kan derimot forbli på de gamle vilkårene, men må da holde seg til App Store og gamle avtaler om prosenter – og kan ikke gi ut appene på andre butikker eller benytte seg av egne betalingsløsninger.
For store selskaper som har apper med millioner av nedlastinger i året vil nok dette bety at de ikke kommer til å omfavne de nye vilkårene.
Ifølge Statista ble TikTok lastet ned 4,12 millioner ganger på iOS i juni i fjor. Om det holdt seg i tolv måneder ville utvikler ByteDance måtte punge ut 274 millioner kroner i året – bare i installasjonsgebyrer.
Apple varsler også at de innfører en egen autoriseringsløsning for å godkjenne alle apper som gis ut, selv om dette gjøres via andre nettbutikker.
Endringene faller ikke i god smak hos Epic Games-sjef Tim Sweeney, som kaller det hele «hot garbage» på Twitter.
– En ulovlig konkurransebegrensende ordning med nye søppelavgifter på nedlastinger og nye Apple-skatter på betalinger de ikke behandler, skriver han.
– Epic har alltid støttet ideen om Apple-godkjenning og skanning av skadelig innhold for apper, men vi tar sterkt avstand fra at Apple vrir på denne prosessen for å undergrave konkurransen og fortsette å pålegge «Apple-skatter» på transaksjoner de ikke er involvert i.
Enn så lenge er ikke Norge inkludert i de nye planene til Apple, men en skulle jo tro at vårt medlem i EØS gjør at vi også innfører de samme reglene etter hvert.