(PressFire.no): Den franske spillgiganten lanserer nå en satsing på såkalte NFT-er i spill – kosmetisk utstyr i spillet tilknyttet blokkjede.
NFT-er, eller «Non-Fungible Token», er i teorien unike digitale gjenstander som eksisterer som en del av en krypto-blokkjede – i motsetning til en bitcoin som er det samme som en annen bitcoin.
Det vil si at en bildefil vil kunne være unik fra en annen bildefil som eksisterer i den samme blokkjeden.
Det betyr i utgangspunktet at spillerne kan kjøpe eller tilegne seg utstyr som er enten unikt eller i begrenset opplag – i eksempelet til Ubisoft en hjelm med eget tall.
Først ut er spillet «Ghost Recon Breakpoint» og NFT-basert utstyr får tilnavnet Digits.
Satsingen inngår i en ny plattform for NFT-er i spill som Ubisoft har kalt Quartz og selve blokkjeden er tilknyttet Tezoz – en kjede som ifølge Ubisoft er mer energieffektiv.
Foreløpig er NFT-satsingen en test som vil bli utført i spesifikke regioner og inkluderer USA, Canada, Spania, Frankrike, Italia, Belgia, Australia og Brasil.
De som er for teknologien peker på mot at den kan være desentralisert og at gjenstander i teorien kan eksistere uavhengig av spillene – og implementeres i flere spill. Altså vil en gjenstand i Ubisofts spill også kunne legges til i et spill av Activision.
Kritikken mot NFT-implementeringen går derimot ofte på at det krever en hel del energi å holde blockchains gående, og at man i grunn egentlig allerede har den samme funksjonaliteten i mange spill. Flere setter også spørsmålstegn til om man noensinne faktisk vil se en slik kryssimplementering mellom spill.
Ubisoft lanserer Quartz-testingen 9. desember.
https://www.youtube.com/watch?v=eSVoJ0WUQfY