Annonse

Nintendo klages inn til EU-kommisjonen for kontroller-feil

Forventer at Nintendo reparerer alle kontrollere som har drifting-problemer.

Nintendo klages inn til EU-kommisjonen for kontroller-feil

Forventer at Nintendo reparerer alle kontrollere som har drifting-problemer.
11:43
13:06
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
13:06
11:43
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.

(PressFire.no): Det var på tampen av fjoråret at ti europeiske land sine forbrukerorganisasjoner slo seg sammen for å samle inn data for å kartlegge problemene med kontrollerne til Nintendo Switch («Joy-Cons»).

Disse skal ha en defekt som gjør at figurer og kamera i spill beveger seg uten at man rører på analogstikkene – eller at bevegelsene hindres uten grunn – i det som kalles «drifting».

Rundt 25 000 klager har kommet inn siden desember 2020, og det har fått organisasjonene til å gå videre med saken via paraplyorganisasjonen BEUC – de klager nå Nintendo inn til EU-kommisjonen for å ha lansert et produkt som ikke varer lenge nok (såkalt «prematur foreldelse»), og for å ha villedet forbrukere ved å holde tilbake informasjon.

Dette i strid med EUs direktiv om urimelig handelspraksis. Over 88 prosent av klagerne sier at Joy-Con-kontrollerne sluttet å virke innen to år etter lansering.

Forbrukerorganisasjonene ber nå om en etterforskning av saken gjennom hele Europa, og at Nintendo må svare for seg.

Mer enn 1600 norske forbrukere har klaget inn problemene med kontrollerne, ifølge Forbrukerrådet.

-Feilen gjør rett og slett kontrollerne ubrukelige. Kontrollere som har feilen vil ikke lenger kunne brukes til å spille med, da spillfiguren beveger seg selv uten at brukeren beveger på kontrollstikken, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

- Det er en klar forventning om at Nintendo må forpliktes til å reparere disse feilene, samt at nye kontrollere må lages slik at de ikke feiler på samme måte.

Forbrukerrådet mener at forbrukerne har rett på kostnadsfri reparasjoner av ødelagte håndkontrollere, og at de må kunne forvente å få informasjon før kjøp dersom produktene eller deler av dem har lavere holdbarhet enn det man rimelig kan forvente.

- Vi forventer at Nintendo kommer en løsning for de tusenvis av forbrukerne som har eller har hatt ødelagte kontrollere. Mange har antakelig også kjøpt seg nye håndkontrollere, da de har trodd at den har blitt skadet i bruk, sier Iversen.

Switch er vurdert til å ha en levetid på minst seks-syv år (noe som er en vanlig konsollgenerasjon), noe som betyr at den i Norge har en reklamasjonsfrist på fem år. Det er ikke mulig å stykke opp reklamasjonsfristen til at selve konsollen har én frist, mens kontrollerne har en annen.

Men flertallet av forbrukerne som klaget har opplevd feilen innen de første 500 brukstimene.

Iversen sier de forventer et forholdsvis raskt svar fra EU, mens selve behandlingen av saken beror på hvor raskt Nintendo svarer for seg.

- Erfaringsmessig pleier Nintendo å svare ganske raskt.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Forventer at Nintendo reparerer alle kontrollere som har drifting-problemer.
Nintendo klages inn til EU-kommisjonen for kontroller-feil
Erik Fossum

(PressFire.no): Det var på tampen av fjoråret at ti europeiske land sine forbrukerorganisasjoner slo seg sammen for å samle inn data for å kartlegge problemene med kontrollerne til Nintendo Switch («Joy-Cons»).

Disse skal ha en defekt som gjør at figurer og kamera i spill beveger seg uten at man rører på analogstikkene – eller at bevegelsene hindres uten grunn – i det som kalles «drifting».

Rundt 25 000 klager har kommet inn siden desember 2020, og det har fått organisasjonene til å gå videre med saken via paraplyorganisasjonen BEUC – de klager nå Nintendo inn til EU-kommisjonen for å ha lansert et produkt som ikke varer lenge nok (såkalt «prematur foreldelse»), og for å ha villedet forbrukere ved å holde tilbake informasjon.

Dette i strid med EUs direktiv om urimelig handelspraksis. Over 88 prosent av klagerne sier at Joy-Con-kontrollerne sluttet å virke innen to år etter lansering.

Forbrukerorganisasjonene ber nå om en etterforskning av saken gjennom hele Europa, og at Nintendo må svare for seg.

Mer enn 1600 norske forbrukere har klaget inn problemene med kontrollerne, ifølge Forbrukerrådet.

-Feilen gjør rett og slett kontrollerne ubrukelige. Kontrollere som har feilen vil ikke lenger kunne brukes til å spille med, da spillfiguren beveger seg selv uten at brukeren beveger på kontrollstikken, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

- Det er en klar forventning om at Nintendo må forpliktes til å reparere disse feilene, samt at nye kontrollere må lages slik at de ikke feiler på samme måte.

Forbrukerrådet mener at forbrukerne har rett på kostnadsfri reparasjoner av ødelagte håndkontrollere, og at de må kunne forvente å få informasjon før kjøp dersom produktene eller deler av dem har lavere holdbarhet enn det man rimelig kan forvente.

- Vi forventer at Nintendo kommer en løsning for de tusenvis av forbrukerne som har eller har hatt ødelagte kontrollere. Mange har antakelig også kjøpt seg nye håndkontrollere, da de har trodd at den har blitt skadet i bruk, sier Iversen.

Switch er vurdert til å ha en levetid på minst seks-syv år (noe som er en vanlig konsollgenerasjon), noe som betyr at den i Norge har en reklamasjonsfrist på fem år. Det er ikke mulig å stykke opp reklamasjonsfristen til at selve konsollen har én frist, mens kontrollerne har en annen.

Men flertallet av forbrukerne som klaget har opplevd feilen innen de første 500 brukstimene.

Iversen sier de forventer et forholdsvis raskt svar fra EU, mens selve behandlingen av saken beror på hvor raskt Nintendo svarer for seg.

- Erfaringsmessig pleier Nintendo å svare ganske raskt.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
Andre artikler

Nintendo klages inn til EU-kommisjonen for kontroller-feil

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode