
Norge inntok Tokyo Game Show
– Et marked det er vanskelig å nå ut til ellers.
TOKYO (PressFire.no): Blant neonlysene og Shinkansen-brøl i den japanske hovedstaden, gikk en av verdens største spillmesser av stabelen forrige uke.
Tokyo Game Show (TGS) samlet over 260 000 spillfans og bransjefolk i de massive hallene i Makuhari Messe. Publikum ble servert rykende ferske trailere for giganter som «Forza Horizon 6» og «Monster Hunter Stories», og fikk prøvespille etterlengtede titler som «Resident Evil Requiem» og «Pragmata».
Men midt i dette mylderet av japanske spill og globale blockbustere fant man også et lite stykke Norge å vandre rundt i – med innslag av finske nasjonalskatter.
Å delta på TGS er ingen liten operasjon.
Seksjonsleder for spill i NFI, Kaja Hench Dyrlie, forteller at bare selve standen kostet rundt 600 000 kroner, i tillegg til utgifter for gulvplass og selve reisen for utviklerne. Likevel understreker hun at dette er en strategisk og viktig investering.
– I forhold til andre steder, andre messer, så er det jo veldig billig, sier Dyrlie, og legger til at tilgangen den gir til det asiatiske markedet er uvurderlig.
– Det er et marked som er vanskelig å nå ut til ellers.
Planleggingen startet allerede i februar. Utviklere som ønsket å være med måtte forplikte seg i mars, før en lang sommer med logistikk og designarbeid fulgte. Dyrlie beskriver prosessen som krevende, med en «manual» på 250 sider og et femtitalls skjemaer som måtte fylles ut.
For å sikre en profesjonell gjennomføring ble lokale standbyggere hyret inn gjennom den norske ambassaden i Tokyo.
En utvikler som hadde tatt turen tilbake til Japan, er Jardar Solli med spillet sitt «Seablip».
Han var på TGS i 2022 med en selvbygget liten bod. Nå er han tilbake med et ferdig lansert og japansk-oversatt spill, som en del av den store, norske fellesstanden.
– Nå har jeg jo gitt ut spillet, så nå gleder jeg meg litt til å se om det å være her faktisk betyr noe for hvordan spillet går ut i verden, sier Solli.
– Og så har jeg oversatt det til japansk, så jeg er veldig spent på å se om det genererer mer salg her.
Han forteller at det var nettopp turen i 2022 som gjorde det mulig å komme i kontakt med noen som kunne hjelpe til med oversettelsen.
Han avslører samtidig at spillet har solgt over 70 000 eksemplarer så langt, som har gjort at han nå har kunnet ansette – énmanns-bandet har dermed blitt to.
For Solli er det mest gøy å møte spillerne på messa, men han har også flere møter med selskaper å gjennomføre.
– Det er mest interessant å høre hva folk synes, men business-delen er relevant. Spesielt nå som spillet er ute og man tenker på det neste. Da kan det være bra å ha startet arbeidet tidligere enn sist.
En av de største utfordringene med å dra med seg spill til Japan er språkbarrieren. Mens bransjefolk ofte kan engelsk, er det verre stilt med det jevne publikum.
For å løse dette hyret NFI inn japanske studenter fra et internasjonalt universitet i Tokyo. Deres oppgave var å fungere som oversettere og «innkastere», som aktivt inviterte japanske spillere inn på standen.
Dyrlie forteller at dette var et forslag som kom tidlig, for å gjøre standen mer tilgjengelig.
Mange japanere kan være sjenerte for å måtte snakke engelsk med skumle norske utviklere, kunne flere fortelle meg, og studentene bidro til å senke terskelen betraktelig, enten det var for å oversette for en som spilte, eller bare for å forklare hva de norske spillene handlet om.
Og innsatsen så ut til å betale seg. Det var tidvis svært god kok på den norske standen, med mange nysgjerrige japanere som sto i kø for å teste spillene.
Det kommende Mummi-spillet fra Hyper Games, «Mummitrollet: Vinterens varme», nøt godt av at japanerne er minst like glad i Mummi og gjengen som oss – og hadde til tider ventetid på over en time for å få spille.
Ofte kom spillere tilbake til standen flere ganger, gjerne drassende med flere venner, etter å ha spilt spill som «Life Below» og «Lysward», fikk vi fortalt.
Blant de andre iøynefallende spillene fra Norge var «Hello Sunshine» fra Red Thread Games, studioet bak spill som «Drømmefall» og «Dustborn».
Spillet, som gjorde sin offentlige debut på messen, er et overlevelsesspill satt i en solsvidd postapokalypse hvor spilleren må følge i skyggen av en gigantisk robot for å overleve den stekende varmen.
For spillsjef Ragnar Tørnquist var TGS et naturlig valg.
– Spillet har fått mye oppmerksomhet i Japan, så vi følte at dette var helt riktig arena å ta med oss spillet, forteller Tørnquist.
– Og så er de jo glad i store roboter i Japan også, så det passer perfekt.
Tørnquist forteller at traileren til spillet gikk viralt i Japan, og at de har fått mange såkalte wishlists av spillet på Steam fra landet.
TGS-tiden gikk med til å både snakke med spillerne og ha møter med potensielle utgivere – og Tørnquist sier det hadde vært kult om de kunne finne noen til å lage en fysisk utgave av spillet.
Gjennom dagene messa pågikk var tusenvis av spillere innom den norske standen – og alle utviklerne vi snakket med virket å være svært fornøyde med både tilbakemeldingene og gjennomføringen av standen.
Jardar fikk til og med smake på stjernestatusen og gi ut autografer til fans som kom innom.