(PressFire.no): «Football Manager»-serien har kommet ut med en avlegger til iPhone, iPod Touch og iPad. «Football Manager Handheld 2012» er nå lansert til App Store.
Dette er tredje gang utviklerne av bestselgeren til pc lager en egen iOS-versjon.
Selvsagt kan du ikke forvente deg den samme enorme dybden og like mange valgmuligheter som «FM» til pc. Studio Director hos Sports Interactive, Miles Jacobson, forteller PressFire at du neppe ville ha likt å bruke noen minutter i selskap med et slikt type mobilspill – mens du sitter på bussen hjem.
- Vi ønsker å lage det optimale fotballmanagerspillet til en håndholdt plattform. Forhåpentligvis sørger vi da for at du misser en busstopp eller to, ler Jacobson.
Les også: - Færre piratnedlastinger i år sørger for at «Football Manager» blir større og bedre neste høst.
I «FM Handheld 2012» er det en stor nyhet som du blir introdusert for like etter å ha startet app-en på en iPhone eller iPad. Enten kan du starte på en karriere, som før, eller i stedet begi deg ut i den nye Challenge Mode.
Dette er til sammen fire ulike scenarioer der du får en konkret oppgave som fotballmanager, og må prøve å unngå å feile (få sparken) innen en begrenset tid.
- Challenge Mode er den største og viktigste nyheten i år. Dette er noe vi har ønsket å gjøre lenge, og tilby en annen type utfordring enn den tradisjonelle karrieredelen av «Football Manager».
- Dette er det tredje året vi lager spillet til iOS, og det føltes som et riktig tidspunkt med noe slikt, forteller Miles Jacobson (bildet).
Challenge Mode består både av «positive» og «negative» utfordringer. For eksempel kan du ta over et lag som står uten tap, og det blir din jobb å sørge for at den formen videreføres. Klarer du det, har du låst opp denne ene utfordringen. En annen er å ta over et lag som er hardt rammet av skader. Du må se om du klarer å mønstre et slagkraftig lag, og unngå å få sparken som trener.
- Tre av de fire utfordringene tillater deg selv å bestemme vanskelighetsgraden, ettersom du kan velge lag selv. Spiller du som Manchester City – et lag med en stor, sterk og robust stall – kan du lettere klare å komme over kneika, selv med mange skader i stallen.
Jacobson sier de ikke har planlagt å oppdatere «FM Handheld 2012» med ytterligere slike utfordringer de neste månedene, men utelukker det heller ikke helt.
- Det kommer an på. I utgangspunktet er dette en ny modus vi nå har lyst til å teste, og få tilbakemeldinger på. Hvis noen av våre utviklere kjeder seg en dag, og folk vil ha mer, så kanskje?
- Personlig kunne jeg tenkt meg en modell der vi reduserer prisen for iOS-versjonen av «Football Manager» i framtiden, og kan tilby flere slike Challenge Mode-scenarioer som mikrotransaksjoner. Det avhenger av etterspørselen, og sett i forhold til utgiftene vi allerede har gjennom de ulike lisensene til spillet.
- Kan Challenge Mode ende opp i «FM» til pc også, for eksempel neste høst, om dette viser seg å være et populært tilskudd?
- Det er mulig. Koden er nemlig lett overførbar mellom de ulike «FM»-versjonene. Det er et annet hensyn vi da hadde vært nødt til å ta med i betraktningen: Et slikt scenario på iOS-versjonen kan ta deg to timer å spille. I pc-versjonen kan det vare i åtte-ti timer.
Miles Jacobson er klar på at utviklerne vil lage forskjellige spillopplevelser på de ulike plattformene «Football Manager» kommer ut til.
Men har Sports Interactive lekt med tanken på å lage én opplevelse, der du som manager for ditt lag kunne fortsette på iPhone etter å ha slått av pc-en?
- Vi vurderte det innledningsvis, før vi ga ut det første «FM» til iOS. Men idéen ble raskt forkastet. Hadde vi lagd et slikt type spill, ville det bare ført til at dem som allerede kjøper «FM» til pc føler de gjorde det samme kjøpet én gang til.
- Noen ganger er man også nødt til å gå ut av huset for å gjøre noe annet enn å spille «FM», ler Jacobson.
- Vi ønsker både å nå de som er helt nye til «Football Manager»-serien, og kanskje også fange opp de som har droppet ut i løpet av disse årene. Så lenge folk er fornøyd, er målet vårt nådd.
- «Football Manager» er for øvrig en gigantisk pengesparer, for disse spillene har en tendens til å sørge for at folk ikke går så mye ut på byen, humrer Miles Jacobson.
- Utfordringen vår ligger ikke at vi ønsker å konkurrere med «Angry Birds», men at vi er nødt til å forbedre vår egen teknologi for å kunne optimalisere spillet som skal lanseres til iPhone og iPad. Det tekniske er vår begrensning. Det gjør at vi for eksempel ikke kan ha en 3D-kampmotor på iOS-versjonen, men må bruke en i 2D. Databasen er heller ikke like omfattende som den i «FM» til pc.
«FM Handheld 2012» er en rask affære. Det er ikke mye tid som går med på å lese nyheter, finpusse på treningsopplegget eller bruke en hel kveld på å perfeksjonere din drømmetaktikk.
Spillet er bygd for å kunne passe både den som bare vil spille én kamp for å teste en nysignering, eller slå i hjel litt tid i løpet av neste flytur til USA. Du kan selvsagt jakte på talentfulle spillere om du er ute etter det lille ekstra, men da må du selv ha et ønske om å dykke litt ned i menyene.
På overflaten er det ryddig og rent, og aldri mange sekunder mellom hver kamp.
For å kle formatet er det heller ikke særlig med lastetider å spore, og det flyter bra selv på en etter hvert geriatrisk iPhone 3GS.
- Optimaliseringen vi har gjort skal sørge for at spillet flyter bra på iPhone, fra og med generasjonene som startet med iPhone 3G. For øvrig har vi nå støtte for at du kan koble iPad 2 og Apple TV sammen, og spille på en tv i stua di om du vil det.
- Jeg har for øvrig et tips å komme med, hvis man opplever at spillet ikke flyter så bra som det skal: Skru av og start telefonen på nytt før du skal spille. Mange vet ikke at det er veldig mye minne som lagres fra de ulike applikasjonene du daglig bruker, og at dette kan sørge for at ytelsen går ned når du skal spille.
Noe av det som fascinerte oss i PressFire med «FM 2012» til pc, var å gjennom noen sesonger observere hva som skjer med bråkebøtta Carlos Tévez.
Enten råtnet han blant City-reservene til kontrakten gikk ut, og det var mulig å få kloa i ham gratis (riktignok på en helsikes lønn, og skyhøy sign-on fee).
Eller så ble det i et annet «FM»-spill en kjapp Tévez-exit med én gang overgangsvinduet åpnet.
Noe av den samme dynamikken er på plass i håndholdtversjonen også, bare forenklet og uten så mange muligheter til selv å skape nye Tévez-er.
- He-he, jeg er glad noen opplever at Tévez representerer litt ekstra underholdningsverdi til «FM 2012», sier Miles Jacobson.
- For akkurat dette var virkelig et siste-liten-prosjekt fra oss, der vi i løpet av noen hektiske dager før spillet skulle være ferdig bedrev panikk-koding for å prøve å simulere hva som kan skje med Tevéz i spillet. Situasjonen med Tévez og Mancini var noe som eskalerte like før vi skulle ha spillet klart.
- Til mobilversjonen av «FM» kan du også risikere å få misfornøyde spillere, og kan snakke med media om denne spilleren. Men dette aspektet er selvsagt langt mindre omfattende og kraftig forenklet i forhold til pc-versjonen.
- Når man spiller «FM» på pc, vil mange ha følelsen av at dette kan betraktes som din andre jobb. De vil ha et dypt spill, og ha muligheten til å bruke timer bare på detaljene. Men jeg tror ikke de som sitter på en buss hver morgen i ti minutter nødvendigvis vil ha den samme bredden. Da hadde vi risikert å se folk i frustrasjon kaste iPhonen sin i bussruta.
Planene videre for SI Games er å rulle ut en stor oppdatering til alle plattformer som «Football Manager 2012» blir gitt ut til i månedsskiftet februar/mars, der blant annet alle overgangene som vil skje i overgangsvinduet som åpner 1. januar blir med.
- Det eneste som kan forkludre disse planene, er kapasiteten vår, sier Jacobson.
- Dere gir også ut spillet til PlayStation Portable. Vil dere vurdere en utgave også til den nye Vita-konsollen, som jo på mange måter forener kontrollmåtene man kjenner fra PSP med iPhone?
- SI Games trenger ikke nødvendigvis å være først til å lansere et spill til et nytt system eller en ny plattform. Vi er veldig nysgjerrige på Vita, og jeg har allerede forhåndsbestilt en slik konsoll selv. For oss blir det avgjørende å se hvordan konsollen blir mottatt av markedet, og ikke minst hva slags spill folk vil ha.
- Hvis det skulle vise seg at det bare selges skytespill, kan det være et signal om at et «Football Manager» til Vita ikke nødvendigvis vil gjøre det bra. Men vi avventer, er spente og nysgjerrige på konsollen.
- Et annet poeng er å se hvordan PlayStation Suite og Vita fungerer sammen. Suite kan være en døråpner for oss til å lage en versjon av «FM Handheld» til Android også.
PlayStation Suite er et rammeverk, eller en standard, for Vita og Android som Sony vil rulle ut før utgangen av 2011.
- Android representerer et fragmentert marked. Open source gjør at det lages mange varianter, mens når vi skal lansere et spill til iOS har vi én versjon som vi har hatt mulighet til å teste grundig. Til Android måtte vi ha testet kanskje 30 versjoner, på grunn av at det eksisterer så mange forskjellige systemer og ulike spesifikasjoner til plattformen. Det er for øvrig det samme problemet med å lage spill til Windows Phone.
- Dette jeg nå sier kan kanskje bli oppfattet som kontroversielt, men det er nøyaktig det samme jeg sier til representantene fra Windows Phone eller Google, sier Miles Jacobson i SI Games til PressFire.
«Football Manager Handheld 2012» er nå lansert til både til iPhone, iPod Touch og iPad (koster 70 kroner på App Store). Det er også lansert en egen versjon til PSP (PlayStation Portable).