(PressFire.no): Når Xbox One X slippes 7. november er den mest sannsynligvis den kraftigste spillkonsollen på markedet, men nå kommer det ny teknologi fra AMD som kan flytte Sonys konsoll nærmere Microsofts beist, det skriver blant annet WCCFTECH.com.
Det var når AMD i forrige uke avduket sin nye skjermkortsatsing RX Vega at de også introduserte flere nye teknologier, inkludert det som kalles Rapid Packed Math – en løsning for å frigjøre maskinkraft i prosessorer.
Dobling av kraft?
Denne teknologien kan bety at AMD-brikken i Playstation 4 Pro plutselig blir mye kraftigere – hvor ambisiøse estimater anslår nærmest en dobling av maskinkraften som måles i teraflops.
Dagens PlayStation 4 Pro måles til 4,2 teraflops og om den nye teknologien dobler maskinkraften vil den utgjøre hele 8.4 teraflops, som i utgangspunktet også overgår Xbox One X sine 6 teraflops. Bildet er imidlertid litt mer kompleks.
Andre tviler imidlertid på at en dobling er realistisk på grunn av såkalt overhead i splittingen av oppgavene, noe som krever en andel av
Microsoft skal ha valgt bort muligheten for å implementere denne teknologien i sin løsning.
Enkelt forklart er idéen bak teknologien er at oppgaver som ikke må ha 32 biters håndtering kan håndteres som 16 biter i stedet, og prosessoren kan da i stedet kjøre to 16 biters oppgaver samtidig.
Sonys Mark Cerny snakket faktisk varmt om denne teknologien før lanseringen av PlayStation 4 Pro – nå ser den ut til å bli klar for lansering.
Men...
Wccftech.com påpeker imidlertid at det er viktig å forstå at det ikke vil være nok til å sidestille konsollen med Xbox One X eller overgå den, blant annet fordi ikke alle oppgaver ikke kan håndteres av såkalt 16 biters floating point.
I tillegg har Xbox One X mer minne og større båndbredde for å flytte data.
Det hører også med til historien at pc-spilling også vil nyte godt av AMD sin nye teknologi.