Etter måneder med spekulasjoner knyttet til den videre skjebnen til «APB», onlinespillet som Dundee-studioet Realtime Worlds lanserte 1. juli og stengte bare 11 uker senere, har nå K2 Networks kjøpt rettighetene til spillet.
I forrige måned skrev vi om at tidligere ansatte ved Realtime Worlds fristet med at det kunne være lys i tunnelen, og nå er altså transaksjonen gjort. Summen for «APB»-shoppingen til K2 skal være i størrelsesorden 1,5 millioner pund, skriver Gamesindustry.biz.
Det er ventet en offisiell uttalelse fra de nye eierne av politi-og-røver-MMO’et i neste uke. Da får vi nok vite hva fremtidsplanene for spillet er, og hvilke endringer som eventuelt blir gjort i «APB».
K2 Networks er selskapet som står bak gratisspillplattformen GamersFirst.
Eurogamer skriver at K2 har gjort det til sin spesialitet å overføre og lokalisere asiatiske onlinespill som «War Rock» og «9 Dragons» til et vestlig marked. Det er dermed nærliggende å anta at «APB» vil gjenoppstå som et gratis MMO som baserer forretningsmodellen på mikro-transaksjoner, skriver Eurogamer.
I september ble det kjent at Realtime Worlds måtte stenge og de fleste av de omlag 300 ansatte mistet jobbene sine. Spillstudioet til Dave Jones, mannen bak det første «Grand Theft Auto», «Lemmings» og «Crackdown», ble satt under administrasjon og man jobbet intenst med å finne en ny eier av «APB».
Historien om hvordan det kunne gå så fryktelig galt, er interessant. Gjennom bloggene til en tidligere ansatt hos Realtime Worlds, har vi fått innblikk i noen av disponeringene til studiosjefene, og kaoset som oppsto etter at det viktigste var å rekruttere ansatte i et høyt tempo. Ikke nødvendigvis ha en plan for hva disse medarbeiderne skulle/burde jobbe med.
Bloggene til Luke Halliwell leser du her.
Da spillet var lanseringsklart i sommer, etter å ha brukt astronomiske beløp på «APB», sto saldoen til Realtime Worlds på 0,-. Anmelderne vendte tommelen ned og et svært beskjedent antall spillere befolket MMO'et. Det kunne bare ikke gå bra.