Oculus-grunnleggeren har lagd VR-briller som dreper deg om du taper i spillet

– Jeg har ikke ballene til å faktisk bruke de selv.

8. november 2022 07:00

(PressFire.no): Palmer Luckey dro for ti år siden det som bare var en lovnad fra 90-tallet og gjorde det til en realitet da han grunnla Oculus og etter hvert ga ut Oculus Rift – det første moderne VR-headsettet.

Etter å ha solgt selskapet til Facebook for et par milliarder dollar og en del kontroversielle uttalelser på nett, har han nå skapt et VR-headsett som straffer deg temmelig hardt om du taper i et spill.

For brillene har tre eksplosive ladni​nger montert på toppen, som detoneres inn i hodet ditt dersom 

– Ideen om å knytte ditt virkelige liv til din virtuelle avatar har alltid fascinert meg, skriver Luckey på bloggen sin.

– Du hever med én gang innsatsen til maksnivået og tvinger folk til å fundamentalt revurdere hvordan de interagerer med den virtuelle verdenen og spillere i det.

Han sier inspirasjonen kom fra mangaen «Sword Art Online», hvor en gal professor har fanget tusenvis av VR-spillere inne i spillet – det viser seg at VR-brillene han utviklet har en ukjent funksjon som gjør at spillerne dør om de dør i spillet eller tar av seg brillene.

Luckey sier han er halvveis til å kunne lage slike briller, kalt NerveGear, som tok over alle sansene i kroppen for den «ultimate VR-opplevelsen».

– Dessverre har jeg bare greid den halvdelen som dreper deg enda.

Det er fotosensorer som måler det som spilleren ser, og om et spesifikt mønster med blinking dukker opp på skjermen for å indikere game over, vil brillene detonere.

– Det gjør at integreringen med spill blir veldig enkelt for utviklerne, sier Luckey.

Han sier han også har planer for å implementere en greie som gjør at eksplosivene går i lufta om noen forsøker å ta av seg brillene, men innrømmer at det er mye som kan gå galt.

– Jeg har ikke ballene til å faktisk bruke de selv. På dette punktet er det bare kontor-dekorasjon. En tankevekkende påminnelse om de uutforskede veiene i spilldesign.

Det er kanskje ikke mer enn et tankeeksperiment dette, men det hadde jo vært interessant å se hvordan et spill som påfører deg smerte endrer måten man spiller på.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3