(PressFire.no): Microsofts 600 milliarder kroner store oppkjøp av Activision (som igjen eier blant annet Blizzard og King), ble varslet for omtrent et år siden – og har lenge ligget hos forskjellige lands konkurransetilsyn til gjennomgang.
Alle disse måtte godkjenne oppkjøpet for at det kunne gå gjennom, men spesielt i USA, i Storbritannia og i EU har det vært lange prosesser som skulle kikke på om det ville føre til monopoldrift.
I USA sa Federal Trade Commission at de kom til å gå inn for å blokkere Activision-oppkjøpet, og opprettet en sak mot Microsoft – som ikke nødvendigvis var enden på visa, men som ville hale ut tiden.
Men nå sier også britiske CMA (Competition and Markets Authority) at de setter ned foten. Dette for å skjerme spesielt for skybasert spilling, der CMA sier at Microsoft allerede sitter på 60 til 70 prosent av markedet.
– Vår endelige avgjørelse om å stanse oppkjøpet kommer etter at Microsofts planlagte løsninger ikke adresserte bekymringer rundt strømmebasert spilling, skriver CMA.
– Oppkjøpet ville forsterke Microsofts fordeler i markedet ved å gi de kontroll over viktig spillinnhold som «Call of Duty», «Overwatch» og «World of Warcraft».
Videre sier CMA at dataspill er Storbritannias største underholdningssektor, og at strømming av spill er et aspekt som vokser raskt – derfor kikker de lengre fremover i forbindelse med oppkjøpet. De mener at det er sannsynlig at alle spillserier ville blitt tilbudt via strømming.
– Strømming av spill vokser raskt og har potensialet til å endre måten spill spilles på, skriver CMA videre, og peker til at det vil gi spillere mulighet til å spille uten å kjøpe dyre konsoller eller gaming-PC-er.
– Dette betyr at det er helt nødvendig at vi beskytter konkurransen i dette nye og spennende markedet.
– Microsoft har allerede en god posisjon og tjuvstart over rivalene innenfor strømming av spill, og dette oppkjøpet ville ha styrket denne fordelen og gitt Microsoft muligheten til å overkjøre nye og innovative konkurrenter.
CMA takker Microsoft for at de har vært medgjørlige i prosessen, men sier at det ikke var nok til at de kunne endre mening. De siste månedene har selskapet inngått avtaler med blant annet Nintendo om å tilby «Call of Duty» dersom de fikk kjøpe Activision.
Microsoft har varslet at de anker saken.