(PressFire.no): Vi skreiv tidligere denne måneden om at Forbrukerrådet har slått seg sammen med forbrukerorganisasjoner i ni andre europeiske land for å samle data om problemene med Switch-kontrollerne («Joy-Cons»).
Disse skal ha en defekt som gjør at figurer og kamera i spill beveger seg uten at man rører på analogstikkene – eller at bevegelsene hindres uten grunn – i det som kalles «drifting».
På under to uker har mer enn 1100 nordmenn benyttet skjemaet til Forbrukerrådet for å varsle om driftingproblemer de har hatt.
- Det store antallet norske Nintendo-kunder som har meldt ifra til oss viser hvor utstrakt dette problemet er. Det er urovekkende å se hvor dårlig kvaliteten på dette relativt dyre produktet er, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.
Så langt har mer enn 20 700 personer i de ti landene varslet fra om problemer. De fleste skriver at de opplevde problemene under et år etter kjøp.
- At så mange melder om feil allerede under produktets første leveår sier mye om hvor lite holdbare disse produktene er, sier Iversen.
- Når vi vet at selve konsollen har solgt mer enn 68 millioner eksemplarer er det svært bekymringsverdig å tenke på hvor mange av disse kontrollerne som har blitt kassert, kastet eller byttet ut som følge av dette.
Enkelte tilbakemeldinger gir inntrykk av varierende grad av velvilje hos selgere eller importør Bergsala i å få reparert problemene. Switch-kontrollerne er en del av den fullstendige Switch-pakken, og har følgelig fem års reklamasjonsrett.
Les også: Halvparten følger ikke loven ved reklamasjon på spillkontrollere.
- Det er kritikkverdig hvis den norske importøren har skapt en høy terskel for forbrukere til å få ordnet opp i dette unormalt utbredte problemet. Vi ser at en god del ikke benytter seg av rettighetene sine her, og det kan tyde på at det er blitt vanskeliggjort, sier Iversen.
Du kan levere inn din Joy-Con-historie via dette skjemaet.