
Over 1200 spilljournalister har mistet jobben på to år
Og tusenvis av freelancere.
(PressFire.no): Det er dystre tider for spilljournalistikken internasjonalt, der en fjerdedel av alle fulltidsansatte journalister hos de største mediehusene har forsvunnet i løpet av de to siste årene.
Det viser nye tall fra PR-verktøyet Press Engine, som jevnlig brukes av spillbransjen for å distribuere spill og pressemeldinger.
Ifølge dataene, som ble levert til nettstedet VGC, har over 1200 journalister som jevnlig dekket spill forsvunnet fra listene deres de siste 24 månedene, uten å dukke opp igjen hos andre mediehus.
Tar man med frilansere, deltidsansatte og hobbyister i regnestykket, svulmer tallet til over 4000 personer bare siden oktober 2023.
Bølgen av oppsigelser har rammet de fleste store internasjonale publikasjonene, inkludert giganter som IGN, Fandom, Gamer Network (som eier Eurogamer og VG247) og Polygon.
Det ferskeste eksemplet er nettstedet TheGamer, der hele avdelinger nylig ble «desimert», ifølge tidligere ansatte. Valnet, selskapet som eier TheGamer, skal blant annet ha sagt opp hele features-teamet.
Årsakene til krisen er sammensatte.
Ifølge eksperter VGC har snakket med, pekes det spesielt på skadelige endringer i Googles søkemotor, inkludert den såkalte «Helpful Content Update» og introduksjonen av AI-oppsummeringer som stjeler trafikk. Andre faktorer er et snevrere fokus på kun de aller største spillene, endrede leservaner og det som beskrives som dårlig ledelse fra de store mediekonsernene som eier spillsidene.
Dette er en utvikling vi i PressFire advarte mot allerede i 2015, da daværende redaktør Jarle skreiv at «nå er det krise for spilljournalistikken».
Den gangen handlet det om hvordan store norske mediehus som Aftenposten og VG la ned sine spillsatsinger, noe vi mente satte dekningen av spill som kultur over femten år tilbake i tid.
Situasjonen her til lands lider fortsatt under dette, med få seriøse aktører igjen som driver med uavhengig og kritisk spilljournalistikk.
Paradoksalt nok, samtidig som bransjen sliter tyngre enn på lenge, får den anerkjennelse fra øverste hold.
Under fremleggelsen av regjeringens spillstrategi Tid for spill, valgte nemlig kulturminister Lubna Jaffery å ta en pause fra scenen for understreket hvor viktig den jobben spilljournalistene gjør er, og at det var viktig at de fortsatte med det.
Spørsmålet er derimot hvordan. Veteran i bransjen, Alex Donaldson, har i hvert fall en klar oppfordring til de som liker å følge med på spillbransjen gjennom mediene: «Støtt det, eller mist det».