Annonse

«Overboard!»

Ektemannen din er død – og du er morderen!

«Overboard!»

Ektemannen din er død – og du er morderen!
14:43
1:02
Utvikler
Inkle Ltd.
Utgiver
Inkle Ltd.
Slippdato
2. juni 2021
Plattformer
PC, Switch, iOS
Annonse
1:02
14:43
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.

(PressFire.no): Indie-utvikler Inkle Ltd, som tidligere lagde «80 Days» og «Heaven's Vault», trengte en pause fra jobbingen på sitt neste store prosjekt, og slo hodene sammen i januar for å se om de ikke kunne få litt frisk energi inn i laget etter nesten et år med pandemi.

Resultatet kommer bare noen måneder etter, men «Overboard!» er på ingen måte en lettvekter innenfor mord-mysterie-/visuell-novelle-sjangeren, og spillet får timene til å flyte forbi overraskende fort.

AAAAAaaa--plask!

Du er Veronica Villensey i 1935, en falmet skuespiller som nå er ulykkelig, pengelens og på vei til USA med den udugelige ektemannen Malcom for å søke lykken.

Plask! Spillet starter i det Veronica skyver Malcom over bord, dagen før de skal legge til kai i New York.

Livsforsikringspengene kommer sikkert godt med sammen med et helt nytt liv på den andre siden av atlanteren. Eller det var nok tanken, før problemene tårner seg opp.

Morgenen etter banker det på derimot på lugardøra. Det er bare noen timer igjen til skipet er framme, og problemene du må takle kommer som perler på snor. Hva svarer du? Skal du late som om Malcom ligger og sover? Eller si at han er på dekk? Hva skjer om du kommer alene til frokosten?

At du må svare for deg var en strek i regningen, og det er dette spillet går ut på – å navigere møter og dialoger med en rekke personer med varierende mistenksomhetsgrad.

Snart kommer paranoiaen. Er det noen som så noe? Hørte noe? Hvorfor sa hun det der? Hvorfor ser han sånn på meg? Dynamikken i samtalene holder jevnt over godt nivå, og avhengig av valgene dine kan noen morsomme eller kleine situasjoner oppstå.

Choose your own adventure.

Intriger og drama

Det er et forholdsvis enkelt konsept dette, gjort hakket mer interessant i at mordgåten allerede er løst for deg som spiller, og jobben din blir å overtale mannskap og gjester til å tro at du ikke har gjort noe galt – og kanskje greier du å utpeke noen andre for udåden?

Gjennom dialogene med de (forholdsvis få) menneskene på skipet vil du kunne påvirke hva de tror, manipulere de med beviser eller true de med informasjon du har sanket.

Hvilke motiver har de på skipet, og hvor var de egentlig? Hvem kan ha fått med seg hva, og betyr det noe?

Det er her kjøttet i spillingen ligger, og resten handler egentlig om rekkefølgen og tidspunktene for hva du gjør og hvor. Du kan bevege deg fritt rundt på skipet i timene før du når land, men hver gang du gjør noe eller beveger deg, går tiden framover, som igjen gjør at personer er på forskjellige plasser og ting skjer.

Enkelt og greit, kanskje? Men med en gang du tror du har sluppet unna, viser det seg at spillet har ytterligere vendinger og ting å nøste opp i – greier du å finne sluttene, intrigene og historiene?

Tiden går.

Kort og godt

Å knote seg gjennom de samme valgene frustrerer litt etter hvert, men spillet hjelper til ved å la deg haste gjennom dine forrige valg, samtidig som et slags hintsystem holder orden på hva du kanskje gikk glipp av sist.

Likevel bør du nok smøre deg med tålmod om du vil forsøke å endre et valg «sent» ute i runden (som tar omtrent halvtimen), og det er kanskje her spillet føles tammest. Selv måtte jeg la spillet ligge en stund før jeg orket å gå tilbake med samme vigør igjen.

«Overboard» er kanskje et spill uten glitteret til større produksjoner, men står likevel støtt på den ene tingen det må greie bra: Historie og dialog. Samtidig er det et overraskende dypt (og mørkt!) lite seilas du får servert her, fylt med sjarm og morsomme interaksjoner.

Er du glad i mordmysterier så er det et friskt pust å stå på den andre siden, mens det samtidig viser seg at alle du møter har et eller annet skjelett i skapet. Det gjør at man kan spille gjennom svært mange ganger, og spillet legger også opp til det – nesten som en bitteliten roguelite, både på godt og vondt.

Som med andre historiebaserte spill er det også av typen «når du er ferdig, er du ferdig for alltid», men til hundringsen er det mer enn godkjent.

«Overboard!» er ute til PC, Switch og iOS.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
No items found.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Flott å se og høre på, og det er svært mange dialoger som endrer seg mye med valgene dine. Mange slutter og flotte intriger! Det hele er ganske kort, men man må spille mange ganger.
Negativt
Det er kjedelig å gå gjennom det du har gjort før, og det ender man opp med å gjøre mye om man vil se alt.
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Ektemannen din er død – og du er morderen!
«Overboard!»
Erik Fossum

(PressFire.no): Indie-utvikler Inkle Ltd, som tidligere lagde «80 Days» og «Heaven's Vault», trengte en pause fra jobbingen på sitt neste store prosjekt, og slo hodene sammen i januar for å se om de ikke kunne få litt frisk energi inn i laget etter nesten et år med pandemi.

Resultatet kommer bare noen måneder etter, men «Overboard!» er på ingen måte en lettvekter innenfor mord-mysterie-/visuell-novelle-sjangeren, og spillet får timene til å flyte forbi overraskende fort.

AAAAAaaa--plask!

Du er Veronica Villensey i 1935, en falmet skuespiller som nå er ulykkelig, pengelens og på vei til USA med den udugelige ektemannen Malcom for å søke lykken.

Plask! Spillet starter i det Veronica skyver Malcom over bord, dagen før de skal legge til kai i New York.

Livsforsikringspengene kommer sikkert godt med sammen med et helt nytt liv på den andre siden av atlanteren. Eller det var nok tanken, før problemene tårner seg opp.

Morgenen etter banker det på derimot på lugardøra. Det er bare noen timer igjen til skipet er framme, og problemene du må takle kommer som perler på snor. Hva svarer du? Skal du late som om Malcom ligger og sover? Eller si at han er på dekk? Hva skjer om du kommer alene til frokosten?

At du må svare for deg var en strek i regningen, og det er dette spillet går ut på – å navigere møter og dialoger med en rekke personer med varierende mistenksomhetsgrad.

Snart kommer paranoiaen. Er det noen som så noe? Hørte noe? Hvorfor sa hun det der? Hvorfor ser han sånn på meg? Dynamikken i samtalene holder jevnt over godt nivå, og avhengig av valgene dine kan noen morsomme eller kleine situasjoner oppstå.

Choose your own adventure.

Intriger og drama

Det er et forholdsvis enkelt konsept dette, gjort hakket mer interessant i at mordgåten allerede er løst for deg som spiller, og jobben din blir å overtale mannskap og gjester til å tro at du ikke har gjort noe galt – og kanskje greier du å utpeke noen andre for udåden?

Gjennom dialogene med de (forholdsvis få) menneskene på skipet vil du kunne påvirke hva de tror, manipulere de med beviser eller true de med informasjon du har sanket.

Hvilke motiver har de på skipet, og hvor var de egentlig? Hvem kan ha fått med seg hva, og betyr det noe?

Det er her kjøttet i spillingen ligger, og resten handler egentlig om rekkefølgen og tidspunktene for hva du gjør og hvor. Du kan bevege deg fritt rundt på skipet i timene før du når land, men hver gang du gjør noe eller beveger deg, går tiden framover, som igjen gjør at personer er på forskjellige plasser og ting skjer.

Enkelt og greit, kanskje? Men med en gang du tror du har sluppet unna, viser det seg at spillet har ytterligere vendinger og ting å nøste opp i – greier du å finne sluttene, intrigene og historiene?

Tiden går.

Kort og godt

Å knote seg gjennom de samme valgene frustrerer litt etter hvert, men spillet hjelper til ved å la deg haste gjennom dine forrige valg, samtidig som et slags hintsystem holder orden på hva du kanskje gikk glipp av sist.

Likevel bør du nok smøre deg med tålmod om du vil forsøke å endre et valg «sent» ute i runden (som tar omtrent halvtimen), og det er kanskje her spillet føles tammest. Selv måtte jeg la spillet ligge en stund før jeg orket å gå tilbake med samme vigør igjen.

«Overboard» er kanskje et spill uten glitteret til større produksjoner, men står likevel støtt på den ene tingen det må greie bra: Historie og dialog. Samtidig er det et overraskende dypt (og mørkt!) lite seilas du får servert her, fylt med sjarm og morsomme interaksjoner.

Er du glad i mordmysterier så er det et friskt pust å stå på den andre siden, mens det samtidig viser seg at alle du møter har et eller annet skjelett i skapet. Det gjør at man kan spille gjennom svært mange ganger, og spillet legger også opp til det – nesten som en bitteliten roguelite, både på godt og vondt.

Som med andre historiebaserte spill er det også av typen «når du er ferdig, er du ferdig for alltid», men til hundringsen er det mer enn godkjent.

«Overboard!» er ute til PC, Switch og iOS.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

«Overboard!»

Positivt
Flott å se og høre på, og det er svært mange dialoger som endrer seg mye med valgene dine. Mange slutter og flotte intriger! Det hele er ganske kort, men man må spille mange ganger.
Negativt
Det er kjedelig å gå gjennom det du har gjort før, og det ender man opp med å gjøre mye om man vil se alt.
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode