(PressFire.no): Europaparlamentet stemte i går for å stille seg bak EUs Kulturkomite sin rapport om dataspill og e-sport, som inneholdt en rekke forslag til videre utvikling på feltet.
Komiteen foreslo blant annet større støtte til utviklere, bedre utdannelse innenfor spillutvikling, og økt kunnskap om fordelene ved dataspill.
Avgjørelsen hadde et overveldende flertall: 560 stemte for og 34 imot. 16 valgte å avstå.
Europaparlamentet
ber nå om at arbeidet med å legge en konkret dataspillstrategi for hele EU samlet starter.
– Dataspill har blitt en vital del av kulturlivet til halvparten av alle europeere. Likevel har vi fortsatt ikke en europeisk visjon for industrien, sa Laurence Farreng, som ledet arbeidet med rapporten, før avstemmingen.
– I dag, i det europeiske parlamentet, ber vi formelt om å utvikle en europeisk dataspillstrategi.
Bred enighet
Før avstemmingen var en rekke politikere fra EU på talerstolen for å legge fram sine syn på dataspillkulturen – og så godt som alle var svært positive til at det gjøres arbeid på feltet.
Sjef for de indre markedene i EU og EØS, Thierry Breton, støtter utredelsen av en større dataspillstrategi. Han sier at kommisjonen gleder seg til å jobbe videre med arbeidet.
– Vi kan se at dataspillindustrien ofte utvikler kunnskap og teknologier vi bruker. Se på grafikkort, for eksempel. Disse ble utviklet for dataspill, men er nå en kjernekomponent i super-computere, sier Breton.
Han forteller også at de har iverksatt et pilotprosjekt som skal kartlegge verdiene som er i dataspillselskaper i Europa, og som skal være klar før sommeren 2023.
– Vi har her å gjøre med en industri som pusher teknologisk utvikling og som vil åpne opp nye grenser. Det er noe vi åpenbart må forberede oss på.
– Dette området kan virke å bare være for moro, men det er faktisk veldig seriøst: Det være seg oppførsel, talenter, teknologier, vaner og kreativitet som dataspill er med på å generere.
Satser på e-sport
EU tar samtidig standpunkt på e-sport, og stiller seg med denne avstemmingen seg bak det å se på e-sport som noe helt uavhengig av «vanlig» sport.
– Det er en hel industri bak disse spillene og sportene, sa rumenske Vlad-Marius Botos (USR) under EUs debatt.
Kulturkomiteens rapport påpekte eierskapene av e-sportene av store spillselskaper som et så viktig punkt at e-sport og sport ikke kan evalueres likt.
Likevel støtter rapporten en rekke områder innenfor e-sport. EU går nå inn for å anerkjenne potensialet i e-sport, vil blant annet jobbe for å sikre visumrettigheter for de som jobber i feltet.
En ny generasjon politikere
Niklas Nienaß fra partiet De Grønne i Tyskland sa fra talerstolen at rapporten viser starten på en ny generasjon med politikere som tar gaming på alvor.
– Heldigvis startet vi ikke en konsollkrig, men i stedet har vi samlet interessene for alle gamere, være seg «PC Master Race», konsoller eller mobil. Vi har samlet alle. Dataspillsektoren gir oss enorme fordeler gjennom hele samfunnet, sa Nienaß.
– Alt for lenge har politikere fra tidligere generasjoner sett på dataspill som et irrelevant felt, som en snål hobby for freaks, nerder og geeks som ikke trenger oppmerksomhet eller støtte fra politikken.
– La det være sagt at en ny generasjon med politikere har tatt dette temaet alvorlig og at det sitter faktiske gamere ved forhandlingsbordet.
Politikerne påpeker også behovet for å jobbe mer med holdninger innad i nettspilling og for å forsøke å bekjempe hets og trakassering.
Greske Stelios Kympouropoulos (ND) påpekte også at spill har et «ekstraordinært potensial» for sosialisering og deltakelse i samfunnet, og ønsket spesielt fokus på tilrettelegging for de med funksjonsnedsettelse.