«Persona»-skaperen vil lage «JRPG 3.0»
Mener sjangeren er klar for en fundamental overhaling.
(PressFire.no): Katsura Hashino, regissøren bak spill som «Persona 3», «4» og «5», mener tiden er moden for å ta den japanske rollespillsjangeren til neste nivå.
Etter å ha laget «Metaphor: ReFantazio» retter han nå blikket mot det han kaller «JRPG 3.0».
Visjonen ble lagt frem under en presentasjon på spillkonferansen G-CON i Sør-Korea, som ble rapportert av 4Gamer.
Der delte Hashino sjangeren inn i tre epoker: «JRPG 1.0» er de klassiske spillene (de gamle Famicom-spillene «Dragon Quest» og «Final Fantasy», for eksempel), «JRPG 2.0» er den moderne, høykvalitets-stilen vi kjenner i dag, mens «JRPG 3.0» skal være neste steg.
– Jeg tror det vil være en større dimensjon ved disse spillene, og at de vil endre sjangerens struktur og presentasjon på et fundamentalt nivå, sa Hashino.
Ideen kom som et resultat av et tilbakeblikk på hans egen spillkatalog. Sammen med art director Shigenori Soejima gikk han gjennom utviklingen av «Persona»-spillene, «Catherine» og «Metaphor: ReFantazio» for å diskutere hvordan man skaper spill som etterlater et varig inntrykk hos spilleren.
Underveis fortalte Hashino at han hadde oppdaget at de narrative temaene i spillene hans, helt utilsiktet, følger progresjonen i tarotkortenes store arkana.
Det starter med «Persona 3» sitt tema om død og gjenfødelse, fortsetter med «Persona 4» sin jakt på harmoni, «Catherine» sin historie om forfall, «Persona 5» sitt fokus på håp, og til slutt «Metaphor» der man blir gjenstand for folkets dom.
Dette var ikke planlagt, men Hashino sier han synes det var fascinerende i ettertid, og at en slik ubevisst rød tråd kan gi et merkevare en sterkere ryggrad og dypere mening for fansen.
Hva «JRPG 3.0» konkret innebærer, er foreløpig i det blå – og ikke vet vi noe om «Persona 6» heller.