På PlayStation 2 slukte jeg det aller meste fra Naughty Dog, Insomniac og Sucker Punch. I mitt univers var «Jak & Daxter», «Ratchet & Clank» og «Sly Raccoon» noe av det kjæreste som kom på forrige generasjon konsoller.
Det er derfor med en underlig form for melankoli jeg nå spiller «PlayStation Move Heroes» - et spill som tvinger de gamle plattformheltene inn i en samling med pisselunka minispill laget for Sonys bevegelseskontroller.
At figurstallen til Sony blir brukt på denne måten er i grunn ubegripelig for meg. Jeg skjønner at noen kan tenke at om man putter alle disse på coveret, er noen nødt til å kjøpe spillet. Men en god spillidé blir stort sett aldri født i et regneark.
Det er mulig noen i Sony har tenkt å gjøre som Nintendo – å ta i bruk figurene i mange sjangere. I så fall må det gjøres bedre enn her, for minispill med bevegelseskontroller er det perfekte eksempelet på hva vi ikke ønsker til PlayStation Move. Vi fikk dosen for fire år siden, men da med Wii-logoen på coveret.
Et knippe tullete minispill
Historien som binder det hele sammen, er like uinspirert som selve minispillene. Jak, Daxter, Ratchet, Clank, Sly og Bentley ramler gjennom noen ormehull og befinner seg plutselig på samme planet. Det viser seg at de har blitt plassert her for å gå gjennom en rekke tester – herav minispillene. Hele spillet dreier seg derfor bare om å komme seg helskinnet gjennom disse.
Når humoren disse fargerike yndlingene er kjent for i tillegg er fullstendig fraværende, blir det like spennende som tysk kalendersjokolade. Dette er uinspirert venstrehåndsarbeid fra begynnelse til slutt.
Områdene, som er inspirert av miljøene tilhørende de respektive spillseriene, blir også resirkulert så mye at Tomra kan risikere å bli inspirert til å gå inn i spillbransjen.
I minispillene skal du for eksempel svinge en slags disk som du skal styre rundt i miljøet for å sette fri noen småtasser i flygende bur. Et annet spill går ut på å bowle en kule etter spesifikke mål. En annen variant går ut på å bruke en elektrisk pisk for å slå bort fiender. I tillegg har hver figur et spesialangrep som kan brukes når et meter er fylt opp.
Basert på resultatene dine får du en poengsum, men også en premiering i form av gull, sølv eller bronse. Når du har gjennomført et minispill åpnes et nytt, og sånn går no dagan.
Minispillene er aldri ordentlig dårlige, men forbrytelsen er nesten verre – det er drepende kjedelig. Hele spillet er fullstendig blottet for ambisjoner. Alt det har klart å oppnå, er å gjøre meg drittlei vifting med Move-kontrolleren.
Skal du på død og liv ha minispill til PlayStation Move vil vi heller anbefale deg de strålende «Sports Champions» eller «Sly HD Collection».
Det tristeste av alt er at i minispillene hvor du skyter er det mulig å skimte hva et ordentlig «Ratchet & Clank»-spill med Move-støtte kunne ha blitt. Hvis de hadde latt seg inspirere av «Super Mario Galaxy», og integrert det superpresise kontrollsystemet i Move, kunne dette blitt helt fantastisk.
Akkurat nå fremstår det kun som et pinlig forsøk på å tjene noen raske laken på stallen til Sony, for det kan ikke ha kostet mer enn fjorten kroner, en Hubba Bubba og et håndtrykk å lage dette spillet. Vær så snill Sony, ikke tull mer med plattformminnene mine fra PlayStation 2 er dere greie.
«PlayStation Move Heroes» er nå lansert til PlayStation 3.