PlayStation VR 2 til PC

Noe amputert – men funker!

(PressFire.no): La oss starte med et litt viktig tips som kan angå deg først:

Det er ikke sikkert du trenger adapterboksen for å bruke PlayStation VR 2 til PC!

For om du har et grafikkort som har en VirtualLink-port – en USB-C-port som skulle bli den nye standarden for å koble til VR-headset – så trenger du ikke kjøpe denne boksen fra Sony i det hele tatt.

Plugg PSVR2-headsettet rett inn i grafikkortet og vips fallera så er du ferdig og klar til å spille VR-spill!

Grafikkort fra AMD RX 6000-serien og RTX 20-serien har ofte denne utgangen, så det kan lønne seg å ta en titt først, med andre ord.

For oss andre som ikke har et slikt kort må altså denne boksen fra Sony til, som koster drøye 700-lappen, og som lar deg bruke Sonys nyeste VR-headset på datamaskinen din.


Lett oppsett, om alt fungerer

Førsteinntrykket er bra: Boksen er liten og installasjonen er ganske selvsagt. Plugg i videokabelen, plugg i strømmen, plugg USB-kabel inn i PC-en og koble til headsettet.

PSVR2-appen på Steam tar deg steg for steg gjennom oppsettet, som inkluderer å parre kontrollene med bluetooth – og vips så er du ferdig.

Appen trenger du i grunn aldri å åpne igjen, for SteamVR tar fra dette punktet over, med mindre du ønsker å endre på arealet for VR-spillingen (som fungerer akkurat som på PS5 ved at du «tegner» det opp med kontrolleren).

For en bevandret VR-bruker på PC er dette såre enkelt, og jeg tror heller ikke at andre kommer til å slite nevneverdig her, om du har plugget ting i riktige porter.

Oppsettet er likt på PS5, ved at man tegner opp spillområdet.

Skjønt, denne enkelheten fordrer at et par ting er på plass allerede:

Det betyr raskt en del hundrelapper ekstra, og vi er oppe på tusenlappen.

Sony nevner i bitteliten skrift kabelkravet på boksen, men sier ingenting om bluetooth, som er teit.

Det er også noe irriterende at USB-kabelen på boksen sitter fast, så du må bruke en forlenger om du trenger å spille et stykke unna PC-en din.

Hvorfor ikke bare la oss bruke en helt vanlig USB-kabel sjæl?

At kontrollerne ikke bare kobler seg til headsettet direkte vitner jo litt om at PC-støtte ikke var planlagt da PSVR2 ble designet og er en lei skavank, all den tid bluetooth-signaler oppfører seg temperamentsfullt på de beste av dager.

I sosiale medier fortelles det om trøbbel med enkelte bluetooth-adaptere, men jeg har hatt null slikt med min Asus BT500.

Et positivt fortrinn med å bruke bluetooth er derimot at du kan bruke hvilke kontrollere du selv vil, så det er jo noe.

Samtidig er det også viktig å vite hvilke USB-porter som er hva på PC-en – du får ingen feilmeldinger eller slikt om du har plugget i port som gir for lite juice til headsettet, men heller bare mer hakking og vanskeligheter med oppkoblingen.


Skrur av funksjoner

Det er flere skavanker å finne, der funksjoner som fungerer helt fint når du kobler til en PS5 er avskrudd på PC.

Ikke får du HDR-støtte for bedre fargegjengivelse, ikke får du risting i selve headsettet, øyesporing er skrudd av og kontrollerne støtter ikke den variable motstanden i triggerene.

Du mister også den glimrende guiden for å sette opp den såkalte IPD-en din, altså avstanden mellom øynene, som på PS5 ble gjort med automatisk sporing av øynene dine og en grafisk framstilling.

I praksis så kan du, om du har en PS5, jo bruke konsollen til dette – men hvorfor ikke tilby det på PC også?

Det er heldigvis fortsatt mulig å bruke knappen på maska for å skru på kameraene og «se gjennom» den, og du kan bruke «share»-knappen til å ta skjermbilder i Steam.

Men det er skuffende å se at det som i grunn er alle fortrinnene til PSVR2, minus OLED-skjermene, skrelles vekk på denne måten.

Spesielt HDR og øyesporing, som i teorien vil la spill kunne kjøre langt bedre eller gi nye gameplay-mekanikker, burde vært med her.

Det er noen sure begrensinger, men det skal likevel sies at PSVR2 befinner seg helt i toppsjiktet av VR-masker, med sine imponerende OLED-skjermer, passform og kontrollere.

Du kan lese mer om selve headsettet i anmeldelsen min her.


https://www.youtube.com/watch?v=OZ6zr_zOlC0

I toppsjiktet

Inne i selve spillene er fordelene med headsettet åpenbare fra første sekund:

OLED-skjermene kommer virkelig til sin rett her, med sin ekstreme kontrast og helt svarte svartfarger – «Half-Life Alyx» blir enda noen knepp skumlere når du helt oppriktig ikke ser noe som helst, mens den ekstreme lysstyrken skjermene greier å produsere oppriktig blender.

Å titte på en solfylt scene i et spill med PSVR2 gjør så godt som alle andre VR-headsett til skamme. I hvert fall i prisklassen.

PSVR2 støtter også 120 bilder i sekundet, som er et markant steg opp fra de fleste andre headsettene på markedet – men her skal du trå litt forsiktig om du ikke får til å kjøre spillene uten hakking. Da er det fint at en enkel knapp bytter til 90 i menyen.

Alle de andre fordelene med PSVR2 er også å finne, men er litt avhengige av hvilke andre du har prøvd – for eksempel er synsfeltet noe større her enn hos Quest 3.

Samtidig er kontrollene suverene, og jeg har ikke merket noen forskjell på sporingen av disse kontra når jeg bruker PS5-en – som betyr at du har de samme begrensingene som alle «inside-out»-systemene som sporer kontrollerne via kameraer på maska.

Ikke forvent at ting funker bra om du har hendene bak deg, med andre ord – men det er ikke et stort problem 99,99 prosent av tiden.

Jeg har derimot bitt meg merke i at det er en merkelig warping som foregår, der bildets ytterkanter er merkbart vridd om jeg vrir hodet kjapt til sidene. Da flyter ting litt rundt.

Det er ikke godt nytt for de som blir lett sjøsjuke av VR, og siden dette ikke er et problem i det hele tatt (med samme PSVR2-sett) dersom jeg bruker PlayStation 5-en min, så virker det nesten som en software-feil fra Sonys side.

Forhåpentligvis kommer det en oppdatering som løser dette.


Det skal applauderes at Sony har tatt dette steget og gitt oss offisiell PC-støtte, og prislappen blir vesentlig lettere å svelge når du kan spille fra den langt større katalogen av spill på Steam – inkludert spill som «Half-Life Alyx» og «Boneworks» – i tillegg til spill som «Resident Evil» og «Gran Turismo» på PS5.

Å bruke PSVR2 på PC er, etter installasjonen er over, omtrent like enkelt som å bruke det på PlayStation

Men samtidig er det en følelse av at Sony har gjort et slags minimum her og sagt seg fornøyd med det.

Du får koblet til headsettet, alt fungerer helt fint, men noen av de tingene som gjør PSVR2 til noe mer enn alle de andre VR-settene skrus av. Og det er jo synd.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3