(PressFire.no): En ny rapport har sett på skatteinsentiver i den britiske film-, tv-, og spillbransjen og konkluderer med at hvert britiske pund som gis i skattelette bidrar fire ganger så mye til økonomien.
Rapporten, som er levert av Oslberg SPI og Nordiciti på oppdrag fra det britiske filminstituttet, estimerer også at spillbransjen alene bidrar med 2,87 milliarder pund (nesten 31 milliarder kroner) til økonomien i Storbritannia.
45 millioner gir 294 millioner pund
Videre forteller rapporten hvordan det ble brukt 1,25 milliarder britiske pund (rundt 13 milliarder norske kroner) på å utvikle spill, hvorav 389,9 millioner pund var gyldige for skattelette.
I 2016 skal det ha blitt utbetalt 45 millioner pund i skattelette til spillutviklingsprosjekter, og disse skal ha bidratt med 294,1 millioner pund til britisk økonomi som helhet.
Rapporten konkluderer med at 68 prosent av spillene som fikk støtte ikke hadde blitt lagd om det ikke var for skatteinsentivet.
Spillene totalt har skapt 156 millioner britiske pund bare i skatteinntekter til staten – eller over 1,6 milliarder kroner med dagens kurs.
- Tallene er bevis på at VGTR (Video Game Tax Relief) har en viktig rolle i veksten for spillsektoren i Storbritannia, heter det i rapporten.
- I 2016 støttet VGTR 31 prosent av den totale arbeidskraften i Storbritannia og dette viser hvilken positiv innflytelse den har på sysselsetting.
Kom som følge av skadelidende bransje
Det var i 2012 at George Osbourne fikk inn skattelette til spill- og animasjonsbransjen i en da skadelidende britisk spillbransje.
Insentivet kom som et svar på en rapport som kom med flengende kritikk om tingenes tilstand i Storbritannia og fryktet en ny «generasjon med digitale analfabeter».
Samtidig går den britiske spillbransjen en usikker framtid i møte når Storbritannia skal skille lag med EU de kommende årene.
(Foto: Jarle Hrafn Grindhaug / PressFire.no)
Norsk spillskaper: - Slik kan staten vise hva de vil satse på
Jørgen Tharaldsen var representanten til den norske spillbransjen i Produsentforeningen Virke da Osborne innførte skattelette til bransjen i 2012 og var den gangen positiv til løsningen. Det er han ennå:
- Jeg har stor tro på på næringsrettede tiltak, som insentivordninger og skattefordeler, for spillproduksjoner. Ikke som en «gave», men om bedrifter selv går inn og tar store investeringer og stor risiko for å skape næringsvekst er det fint at også staten kan bidra til at veksten skal bli enda større.
- Vi har sett dette i en rekke norske bransjer med stor suksess, som oppdrett, olje, gass, shipping og eksport av landbruksvarer.
- Jeg synes derfor det er utrolig positivt at land som Canada og England beviser dette så ettertrykkelig.
- For eksempel i lille Megapop, med 15 ansatte, så går jo mange millioner til staten i form av avgifter lenge før vi har lansert de større produksjonene våre. Så staten står jo alltid igjen som vinneren.
Tharaldsen mener det viktigste med slike insentiver er at det ikke bare skal deles ut penger, men at staten er med på å velge hva den skal være god på og hvilke næringer den ønsker å utvikle.
- I tilfellet spillbransjen, så har veksten de siste årene vært så markant, og teknologien så omfattende mot andre industrier (simulering, visualisering, helse, trening, byggeprosjekt etc. etc.), at det (for meg) virker som en klok investering for den norske stat.
Han mener likevel at bransjen også må gjøre sitt:
- Vi norske utviklere har selv en kjempejobb å gjøre på å skape større suksesser enn det vi gjør, både med å få med investorer og med å kommersialisere spillene bedre. Så enkelt er det.
- Til slutt er vi jo selv ansvarlige for hvordan det går, men når vi kjemper med helt andre vilkår enn en rekke andre land, i en nasjon med svært høye lønninger, så sier det seg selv at vi kommer til startstreken med en tung ryggsekk. Og da vinner man sjelden.