(PressFire.no): I forrige uke kom meldingen fra «Rayman»-skaper Michel Ancel om at han pensjonerer seg fra spillbransjen for å fokusere på villmark og dyr - nærmere bestemt et dyrefristed.
Dermed forlater han både utviklingen av «Wild» i sitt eget selskap Wild Sheep, i tillegg til jobben som hjernen bak etterlengtede «Beyond Good & Evil 2».
Avisen Liberation kan nå avsløre at Ancels avskjed med bransjen skjer samtidig som han var under intern etterforskning i Ubisoft for trakasserende og ufin oppførsel.
Ubisoft-toppsjef Yves Guillemot skal ha «fredet» Ancel så seint som i august, mot anbefalinger internt i selskapet og medarbeidere.
Ifølge artikkelen i avisen skal utviklingen av «Beyond Good & Evil 2» ha møtt veggen totalt, og deler av spillet skal ha blitt omgjort opptil fire-fem ganger, noe som igjen skal ha ført til uvanlig storskala utbrenthet blant de ansatte ifølge flere intervjuer avisen har gjort med disse.
I artikkelen beskriver ansatte i Ubisoft Ancel som en vinglete leder som «kan kalle deg geni i et øyeblikk, at idéene dine er fantastiske, men som så river deg i fillebiter i møter og sier at du er en piece of shit, at jobben du gjør er verdiløs, for så å ikke snakke med deg på en måned».
Prosjektet beskrives som å ha vært i ferd med å gå fullstendig opp i liminga, ikke minst takket være en helt ny spillmotor som måtte utvikles, en idé Ancel visstnok insisterte på. Det har ikke kommet nyheter fra spillet siden 2018.
Det hevdes også at alt vi har fått se fra spillet til nå har blitt nøye koreografert av Ancel og ikke representativt av det stadiet i utviklingen spillet har vært på.
Avisen skildrer også en maktkamp mellom Ancel og Jean-Marc Geffroy, der sistnevnte ble hentet inn for å få kjappgang i utviklingen. Det skal ha resultert i at Ancel dro seg mer og mer ut av studioet. I begynnelsen av 2019 skal Ancel ha ringt Guillemot for å erklære at han ikke lenger følte at «Beyond Good & Evil 2» var «hans spill».
Kansellerte nesten spillet
Guillemot skal ha vært nær ved å kansellere hele spillet, men satte til slutt en deadline hvor Ancel innen et år måtte vise en spillbar del på størrelse med en by, som bevis på at et ferdig spill var innen rekkevidde.
For å nå dette målet skal det ha kommet en tredje regissør, som tidligere hadde sverget på å aldri jobbe med Ancel igjen – i tillegg til det som beskrives som et eget «styre» som skulle bestemme alle avgjørelser.
I et intervju med samme avis får Ancel sjansen til å forklare seg, og han bedyrer at han lenge har forberedt seg på å trekke seg fra spillutvikling.
Han viser også en slags misnøye med retningen til «Beyond Good & Evil 2» og slår fast at det ikke hadde blitt noe spill om han ble værende. Han kommenterer også utbrentheten og misnøyen blant de ansatte ved å si at alle hadde blitt enige om at de var med på «farene» ved utviklingen, og at også han hadde det slik.
Nå som Ancel nå er borte skal studioet ha fått en ny start, og de ansatte skal ha gått løs på prosjektet med ny giv.
Anklager avisen for skittent spill
Etter publisering er Ancel imidlertid svært kritisk til artiklene fra avisen og kommenterer dem på sin Instagram.
Der anklager han avisen for å håndplukke noen få personer som er sinte og sjalu for å representere hundrevis av ansatte, for så å publisere den så kjapt at den står i fare for å klumpes sammen med de mange rapportene om seksuell trakassering i Ubisoft.
Han bedyrer at han vil utfordre anklagene og påpeker at han ikke var leder på spillet, men kun «visjonær» (han har ikke vært ansatt, men leid inn som konsulent, journ. anm.) og at det var produsenter og ledere som bestemte hva som endte opp i spillet.
Ancel spør hvorfor avisen ikke har snakket med disse.
Han avviser også kategorisk anklagene om at visningene av spillet i 2017 og 2018 er falske, og hevder spillet er bygget «et stykke teknisk mesterverk».
– Nyhetene i Liberation inneholder falsk informasjon som er gitt av folk som ønsker å ødelegge meg og prosjektene.
Han skal nå ha gitt journalisten tid til å se på feilene i saken og avventer eventuell oppfølging.