For ganske nøyaktig seks år siden kom det ut et spill som forandret en hel sjanger og faktisk også livene til ganske mange mennesker. Spillet vi snakker om er selvsagt «World of Warcraft». Siden den gang har MMO-sjangeren eksplodert, og er utvilsomt blant de mest populære i dag.
Stadig flere aktører prøver seg på dette markedet, men konkurransen er beinhard.
Det har heldigvis ikke skremt utvikleren Trion Worlds, som i disse dager debuterer med «Rift». Et MMORPG som lover både å ivareta sjangerens klassiske kjennetrekk og tilføye «grensesprengende nyskapninger». Det som er sikkert og visst er i hvert fall at «Rift» holder sin første lovnad, for Trion Worlds har mer eller mindre lånt fra samtlige konkurrenter i sjangeren.
Førsteinntrykket er at spillet i stor grad er en kopi av tungvektsmesteren «WoW». Særlig kampsystemet samt måten «questing» foregår på – til og med tastatursnarveiene er bemerkelsesverdig like. Men det er nok ikke så mye latskap eller mangler på gode ideer som har ført til Trion Worlds ivrige kopiering, som det er strategisk kynisme.
For resultatet er nemlig at alle som har spilt et MMO de siste årene nesten umiddelbart vil føle seg komfortable med «Rift».
Demonportaler til underverdenen
«Rift» kan altså ved første øyenkast virke noe uoriginalt, men her skal man absolutt ikke skue hunden på hårene. Klassesystemet, som er grunnsteinen i alle MMO, overgår nemlig på lang vei nåværende konkurrenter:
Gjennom et svært dyptgående talentsystem kombinerer man såkalte sjeler. Totalt finnes det fire klasser, hvor hver klasse har ni sjeler.
Fra de ni sjelene kan man fritt kombinere tre aktive sjeler – hvor hver av disse besitter egne evner og spesialister. Eksempelvis kan man som mage (magiker) kombinere sjeler som Stormcaller, Elementalist og Pyromancer – sjeler som henholdsvis gir evner innenfor værelementene vann, vind og ild.
Systemet fungerer glimrende i praksis, ettersom du kan velge og vrake mellom hvilke evner og dermed angreps- og forsvarsmekanismer man ønsker. Muligheten til å eksperimentere fritt gjennom spillets gang gjør at variasjonen, og dermed moroa, blir stor.
Og «Rift» har enda et ess i ermet. Som navnet tilsier plages verden stadig vekk av nettopp Rifts. Med jevne mellomrom dukker det opp portaler (Rifts) til underverden som spyr ut alskens demoner og andre ufyselige ting. Rifts oppstår ofte i vennlige områder, slik at det faller på spillerne å lukke dem om du igjen ønsker å få tilgang på fasitlistene og personene i det okkuperte området. I tillegg er det belønninger å hente for å bekjempe Rifts.
Jo større Rift og mer du bidrar – desto bedre belønning venter om du eller gruppen din skulle lykkes.
Et særdeles vakkert MMO
Heldigvis er det ikke nødvendig å lete etter grupper for å bekjempe Rifts, for så fort du er i nærheten av andre spillere vil dere automatisk slås sammen i grupper. Ordentlig morsomt blir det når veldig mange samles – ettersom Rifts skaleres dynamisk etter hvor mange som deltar.
Med jevne mellomrom kan faktisk en hel sone slåss sammen mot kjempe-Rifts, en kamp som konkluderer med en massiv boss.
Nedkjemping av Rifts er utvilsomt ett av spillets aller sterkeste kort; du kan enkelt kose deg i flerfoldige timer med å nedkjempe slike i eget eller andres selskap. Rifts har også den positive sideeffekten at gruppene som dannes ofte holder sammen selv etter at Rift-ene er bekjempet.
Ergo oppsøker man ofte Rifts for å finne spillere man etterpå kan spille sammen med -eksempelvis i instancer.
«Rift» er i alt et veldig solid MMO, som for øvrig også er særdeles vakkert. Fra detaljnivået på figurer til solnedganger over glitrende innsjøer, har utviklerne desidert lykkes med å skape en magisk verden som ser meget tiltalende ut.
«Rift» må tåle litt kritikk for å følge sjangerstandarden hva både questing, PvP og instancing angår såpass slavisk, mest skuffende er det at den klassiske «drep A og B, hent X antall ting»-formelen dominerer questing med god margin. Desto mer fordi tilleggspakken «Cataclysm» til «World of Warcraft» viste at dette ikke er eneste måten det kan gjøres på.
Når det er sagt; de nevnte svakheter trumfes på lang vei av et nyskapende klassesystem og ikke minst Rift-hendelsene som fort kan suge deg fast i timevis.
At utviklerne også har klart å få til en silkemyk lansering lover særdeles godt for spillernes framtid. Er du som undertegnende en gammel «WoW»-spiller som begynner å bli litt lei, er det ingenting å lure på. «Rift» er desidert verdt et forsøk!
NB! «Rift» ble lansert 4. mars. Her finner du spillets hjemmeside.