(PressFire.no): «Project Chronoshift» var et forsøk på å gjenskape «League of Legends» slik det framstod for rundt ti år siden.
Utviklerne var en gruppe fans som ønsket å emulere server-infrastrukturen til Riot Games slik at de kunne spille spillet på «gamlemåten», ikke ulikt slik «Vanilla»-serverne til «World of Warcraft» opererte.
Men det hele krasjet på en forholdsvis kjedelig måte for kort tid siden, etter at en av hovedutviklerne bak prosjektet mottok en mail fra en som utga seg for å være «Zed» fra Riot Games.
- Hei, Zed her fra Riot Games’ sikkerhetsavdeling. Du kan sikkert gjette hvorfor vi når ut til deg, men for å være kortfattet så må vi ha en prat sammen. Jeg ser du er online på Discord nå.
- Shall we?
Hele historien ble gjenfortalt på Reddit etter at en påfallende useriøs samtale tok sted på Discord, der flere reagerte på språket brukt av denne «Zed».
Noen lurte til og med på om dette var et forsøk på en scam for å lure til seg kildekoden – en offisiell aktør kunne da ikke bruke denne ordlyden?
I chat-tjenesten viser det seg raskt at «Zed» ønsker at hele prosjektet skrinlegges.
Useriøst
- Advokatene er ikke kjempebegeistret for prosjektet ditt, dessverre, og de leter etter en måte å bli enige om å stenge det ned på. Rettssalen er alltid en mulighet, men det tar lang tid og er «messy», så vi tenkte å strekke ut en hånd for å se om vi kunne jobbe sammen for å slippe det bryet, skriver «Zed».
- Så her er jeg for å representere den håndsutrekningen. Vi har noen ting vi ønsker at du skal gi oss, så kan vi få hver til oss, «no hard feelings».
På dette tidspunktet setter utvikleren alle kanalene i Discord til privat, noe «Zed» legger merke til.
- Jeg beundrer innsatsen for å rydde opp i kanalene, men for å være ærlig så tar jeg det som et tegn på at du ikke vil samarbeide, sier «Zed».
- Vi har arkivert alle beskjedene lenge før du bombet kanalen. Du kan slette de private kanalene også. Dere har åpenbart brukt mye tid på Chrono Shift, men jeg kan forsikre deg om at et Chrono Break kommer.
På dette tidspunktet svarer utvikleren at han ikke setter pris på skremselstaktikken.
- Om det var skremselstaktikk Riot ønsket å bruke ville du ikke pratet med meg, svarer «Zed», og forteller at Riot ønsker å ta kontroll over nettsidene, all kildekode utviklerne sitter på, all personlig informasjon som er delt mellom utviklerne.
Etter en del fram og tilbake, hvor utvikleren igjen må minne på «Zed» at han ikke kjøper skremmingen, kommer godbitene:
- Gi meg det jeg er ute etter, så vil vi ikke saksøke deg. Nekt, og vi gjør det.
- Jeg er på sikkerhets-teamet. Jeg finner folk og ting. Jeg praktiserer ikke jussen og har lite eller ingenting med lovverket hos Riot å gjøre. Vi kan bli enige her om å avslutte det i dag eller gå til advokatene. For å være ærlig så bryr jeg meg ikke om det.
Utvikleren bak prosjektet sier han er villig til å slutte sitt arbeid, men at han ikke styrer hele prosjektet. Han kan heller ikke avlevere en nettside, og ønsker ikke å oppgi hvem han har jobbet med.
«Zed» svarer bare tørt at «jeg skulle ønske jeg kunne si at det har vært en fornøyelse».
Faktisk ekte
Dessverre for Chronoshift-utviklerne og for alle oss som helst ser at spill og eldre versjoner av spill blir bevart for fremtiden, viser det seg at det faktisk ER Riot som sendte «Zed» til Discord.
Riot bekrefter via et brev fra sine advokater at dette faktisk er en av sine ansatte, sendt inn for å løse problemet før det gikk til retten.
I brevet til utviklerne krever Riot å få overlevert all kildekode som er utviklet av fansen, samt at det hele legges ned. Dermed er det slutt på fire års utvikling. Utviklerne av Chronoshift sier de er skuffet over måten det hele har skjedd på.
De sier at all data de har brukt fortsatt ligger nedlastbart fra serverne hos Riot, og at spillet har en innebygd funksjon som lar spillere koble seg til hvilken som helst server – de bare utviklet en måte å koble sammen spillere på.
- Vi ville bevise at det er en plass, og stor interesse for, potensialet til disse eldre versjonene av spillet, skriver de i en uttalelse.
- Vi var alltid åpen for å ha en samtale om fremtiden til prosjektet, men da at det gikk forbi «gi oss koden eller så saksøker vi dere». Det var mange måter å samarbeide på, i stedet for denne ikke-produktive aggresjonen.