«SimCity»-studioet legges ned

5. mars 2015 11:04

(PressFire.no): Spillgiganten Electronic Arts legger nå ned Maxis Emeryville, studioet som skapte «The Sims»-serien, «Spore» og «SimCity».

– I dag flytter vi all utvikling av merkevarer fra Maxis til våre studioer i Redwood Shores, Salt Lake City, Helsinki og Melbourne siden vi stenger Emeryville-studioet, forteller en EA-representant til spillbloggen Kotaku.

Maxis som merkenavn vil fremdeles ha livets rett og skal ifølge samme talsperson være med å utvikle nye opplevelser for «Sims» og «SimCity», samt «nye merkevarer for flere plattformer».

«The Sims»

Spillene vil bestå

Det påpekes videre at nedleggelsen ikke vil påvirke «The Sims»-planene eller nylig lanserte «The Sims 4». Teknisk sett har Electronic Arts opprettet et eget studio for «The Sims»-spillene, kalt The Sims Studio.

I realiteten er The Sims Studio en kombinasjon av EAs utviklere i Redwood, California og Salt Lake City i Utah. Denne løsningen har vært gjeldende siden 2006 og inkluderer både «The Sims 3» og «The Sims 4».

Det er likevel meget sannsynlig at originalstudioet i Emeryville har fungert som konsulenter på spillene, siden det var her serien ble skapt med Will Wright i spissen.

«SimCity» fra 1989.
«SimCity» fra 1989.

Ble grunnlagt i 1987

Historien bak Maxis går helt tilbake til 1987 og bare to år etter grunnleggelse skapte Will Wright det første «SimCity»-spillet, som ble etterfulgt av en rekke suksesser.

I 1998 kjøpte Electronic Arts Maxix. Bare to år senere kom «The Sims», som ble en enorm suksess for studioet. Will Wright forlot Electronic Arts og Maxis i 2009 for å starte et nytt spillstudio, kalt Stupid Fun Club Camp.

Skandaløs «SimCity»-lansering

For to år siden ble studioet i Emeryville igjen aktuelle med et nytt «SimCity»-spill, etter at serien hadde ligget i dvale i ti år.

Lanseringen av den nye «SimCity»-spillet ble imidlertid preget av en rekke problemer etterfulgt av hard kritikk fra spillere og presse. Spillet krevde at spillerne var koblet til nettet, noe som falt i dårlig jord hos mange.

Da «SimCity»-serverne heller ikke fungert særlig godt ved lansering, var skandalen komplett.

Et års tid etter lanseringen kom oppdateringen som ga spillerne mulighet til å spille det uten å være koblet til nettet – noe utviklerne tidligere hadde hevdet var umulig på grunn av spillets arkitektur.

I uttalelsen fra Electronic Arts heter det at alle de ansatte i Maxis Emeryville har fått tilbud om jobb andre steder i Electronic Arts.

Polygon skal ha en kilde som hevder at også «The Sims»-teamet blir påvirket og at Redwood-studioet har sagt opp «en håndfull personer». Dette er foreløpig ikke bekreftet av Electronic Arts.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3