(PressFire.no): Sjefsdesigner og skribent bak det massive onlinespillet «Star Wars: The Old Republic», Daniel Erickson, har nå forlatt studioet.
Det kommer etter at flere nøkkelpersoner den siste tiden har sagt opp jobbene sine i BioWare. I sommer skrev vi at sjefsprodusent på «Star Wars: The Old Republic», Rich Vogel, forlater selskapet og skal nå jobbe med onlinespill for «Skyrim»-studioet.
Erickson har jobbet syv år i selskapet og har vært involvert i både «Dragon Age» og «Star Wars: The Old Republic». Han begynte også sin karriere som journalist for Dailyradar.com.
Spillutvikleren går ikke til noen ny jobb og i anledningen opprettet en konto på mikrobloggenettstedt Twitter i søken etter nye muligheter.
Han benytter nå også anledningen til å lufte meninger om forretningsmodeller i spillbransjen:
- Når 90 prosent av bransjen sier akkurat det samme (sosialt, mobil og gratisspill) kommer et stort antall folk til å tape løpet, skriver han og fortsetter:
- Hvis du tror at kapitaliseringstilnærming er det samme som en spillidé, tror jeg ikke vi snakker sammen.
Dette kommer etter at det i sommer ble kunngjort at allerede etter et halvår på markedet, vil «Star Wars: The Old Republic» går bort fra sin originale forretningsmodell med månedsbasert abonnement til fordel for såkalt free2play. Dermed vil spillerne i stedet betale for innhold i spillet.
Det er usikkert om dette var et valg Erickson var uenig i, men Twitter-meldingene tyder i det minste på at han har sterke meninger om forretningsmodellene online-bransjen er i ferd med å omfavne.
Nylig kom det også frem at de to grunnleggerne bak BioWare-studioet, Dr. Greg Zeschuk og Dr. Ray Muzyka, forlater selskapet.
I may ble det klart at det ble kutt i BioWare Austion, som står bak «Star Wars: The Old Republic». Det ryktes da at det var hele 200 personer som mistet jobbene sine.
Det kom også frem av kvartalsrapporten til Electronic Arts at rundt 1,3 millioner spiller «Star Wars: The Old Republic».
Det var en nedgang på 400 000 siden februar. «Star Wars: The Old Republic» har vært et viktig prosjekt for Electronic Arts og Bioware for å ha en tilstedeværelse innen massive onlinerollespillet. I tillegg var det sannsynligvis tidenes dyreste spill å utvikle.