«Skyblivion» utsatt igjen

«Skyblivion» utsatt igjen

(PressFire.no): Det massive fan-prosjektet «Skyblivion», som gjenskaper hele «The Elder Scrolls IV: Oblivion» i «Skyrim»-motoren, rekker ikke den planlagte lanseringen i 2025 heller.

I en ny videooppdatering bekrefter utviklerne i TESRenewal at de nå sikter på en lansering i løpet av 2026.

Utviklerne har jobbed med denne overhalingen i snart ti år, og i mellomtiden har vi fått en offisiell remake av «Oblivion» – som mange var redd for at kom til å ta knekken på hele «Skyblivion»-prosjektet.

Prosjektleder «Rebelzize» forteller at teamet har visst om forsinkelsen en stund, men at de ville vente med å annonsere den til de hadde en klar plan for veien videre.

– Vi har noen siste utfordringer å overvinne som kommer til å kreve litt mer tid, forklarer han i videoen.

Heldigvis er det ikke bare dårlige nyheter. Mye av det ambisiøse prosjektet er allerede ferdigstilt. Hele verdenskartet er 100 prosent komplett, og alle huler og grotter knyttet til spillets oppdrag er på plass. Det samme gjelder det meste av våpen, rustninger, klær og andre 3D-modeller.

Den store flaskehalsen ser ut til å være The Imperial City, som fortsatt mangler en del ferdigstilling. Planen er å få alle steder i spillet ferdige innen utgangen av året, slik at 2026 kan vies til finpussing, testing og ferdigstilling av oppdrag.

Én funksjon som derimot er blitt kuttet helt, er muligheten til å slåss under vann. Utviklerne fikk det delvis til å fungere, men det skapte for mye teknisk krøll og konflikter med andre animasjons-mods. Døra holdes likevel på gløtt for at det kan bli lagt til en gang etter lansering.

Når spillet endelig er ute, stopper ikke arbeidet der. Utviklerne har robuste planer for fremtiden, som inkluderer å legge til de offisielle utvidelsene som «Shivering Isles» og «Knights of the Nine», i tillegg til helt nytt innhold som for eksempel dynamiske grotter og muligheten til å lage sine egne trylleformler.